Fysisk aktivitet - en möjlighet och en självklarhet?
Sammanfattning
GÖTEBORGS UNIVERSITET
Institutionen för pedagogik och didaktik
ABSTRACT
Titel: Fysisk aktivitet - en möjlighet och en självklarhet?
Författare: Stina Nordlander
Handledare: Peter Korp
Examinator: Roger Ljungvall
Typ av arbete: C-uppsats
Program och kurs: Lärarprogrammet, LAU 370 - Examensarbete 15 hp.
Antal sidor: 38
Datum: 26 maj 2009
___________________________________________________________________
Inledning:
Detta arbete handlar om varför vissa skolor väljer att arbeta med att utöka den
fysiska aktiviteten i skolan. Det handlar även om hur skolorna har valt att arbeta med
detta för att det ska fungera praktiskt i verksamheten. Jag tycker det är intressant
att studera sambanden mellan politiken, idrottsrörelsen och skolan. Arbetet utgår från
aktuell forskning om hälsoeffekter av fysisk aktivitet.
Syfte:
Mitt syfte är att undersöka vilka svårigheter och möjligheter olika skolor har mött i sin
strävan att öka den fysiska aktiviteten. Jag vill med min studie få fördjupad inblick i
skolors arbete kring att öka den fysiska aktiviteten inom ramen för skoldagen.
Metod:
Jag har valt att göra kvalitativa intervjuer i fem skolor som arbetar eller har arbetat
med fysisk aktivitet utöver den ordinarie idrott- och hälsaundervisningen. Jag har
även studerat aktuell forskning på området och olika projekt som på olika sätt arbetar
mot att öka den fysiska aktiviteten hos barn och ungdomar.
Resultat:
Jag har kommit fram till att många skolor strävar efter att utöka den fysiska
aktiviteten under skoldagarna, men de arbetar ofta i motvind på grund av
begränsningar i tid och pengar. Samtidigt finns det lösningar som har visat sig goda,
på de problemen. Bland annat finns det pengar att söka och idrottsföreningar som är
villiga att samarbeta med skolor för att öka barns fysiska aktivitet. Jag har även funnit
att skolorna på egen hand kan komma långt i sin strävan att öka den fysiska
aktiviteten genom att samarbeta i arbetslagen.
Diskussion:
Politiker spelar en viktig roll när det kommer till att stödja skolor i arbetet med att
utöka den fysiska aktiviteten. Utan stöttning är det svårt för skolorna att leva upp till
att ge eleverna den fysiska aktivitet som är önskvärd. Dock kan skolorna redan nu
göra mycket, trots brist av tid och pengar. Förhoppningen är att trenden snart vänder.
2
Examinationsnivå
Student essay