Show simple item record

dc.contributor.authorsävenstrand, hannasv
dc.date.accessioned2009-12-20T21:30:51Z
dc.date.available2009-12-20T21:30:51Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21624
dc.description.abstractSammanfattning: Denna undersökning syftar till att ge en djupare förståelse för hur lärare resonerar och tänker kring skriftligt bedömning av social utveckling i de individuella utvecklingsplanerna. Vilka utgångspunkter och mål det är lärare bedömer utifrån och vilka färdigheter och egenskaper det är som är önskvärda och räknas hos eleverna när lärarna dokumenterar social utveckling. För att få svar på mina frågeställningar, utifrån vad lärare menar att de bedömer och dokumenterar social utveckling, har jag intervjuat fyra lärare som utför denna bedömning. Genom de styrdokument, tidigare forskning och litteratur som presenteras i undersökningen får läsaren en bild av hur situationen ser ut i dag. Resultatet av denna undersökning visar att lärarna har goda kunskaper om vad bedömning i social utveckling inte får innehålla men att de har svårare att peka på vilka konkreta mål social utveckling ska bedömas utifrån . De uttrycker också en osäkerhet i hur de ska uttrycka sig korrekt i de skriftliga omdömena. Denna undersöknings betydelse för läraryrket visar på att lärare efterfrågar konkretare mål att utgå ifrån när de bedömer social utveckling. Den osäkerhet som lärarna uttrycker kring formuleringen i den skriftliga dokumentationen kan få som konsekvens att lärare inte är entydiga i sin bedömning och att både elever och lärare kan fara illa på grund av att lärarna inte kan uttrycka sig korrekt.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSocial utvecklingsv
dc.subjectskriftlig dokumentationsv
dc.subjectindivisv
dc.titleSocial utveckling, en strävan mot vadå?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record