• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Social utveckling, en strävan mot vadå?

Sammanfattning
Sammanfattning: Denna undersökning syftar till att ge en djupare förståelse för hur lärare resonerar och tänker kring skriftligt bedömning av social utveckling i de individuella utvecklingsplanerna. Vilka utgångspunkter och mål det är lärare bedömer utifrån och vilka färdigheter och egenskaper det är som är önskvärda och räknas hos eleverna när lärarna dokumenterar social utveckling. För att få svar på mina frågeställningar, utifrån vad lärare menar att de bedömer och dokumenterar social utveckling, har jag intervjuat fyra lärare som utför denna bedömning. Genom de styrdokument, tidigare forskning och litteratur som presenteras i undersökningen får läsaren en bild av hur situationen ser ut i dag. Resultatet av denna undersökning visar att lärarna har goda kunskaper om vad bedömning i social utveckling inte får innehålla men att de har svårare att peka på vilka konkreta mål social utveckling ska bedömas utifrån . De uttrycker också en osäkerhet i hur de ska uttrycka sig korrekt i de skriftliga omdömena. Denna undersöknings betydelse för läraryrket visar på att lärare efterfrågar konkretare mål att utgå ifrån när de bedömer social utveckling. Den osäkerhet som lärarna uttrycker kring formuleringen i den skriftliga dokumentationen kan få som konsekvens att lärare inte är entydiga i sin bedömning och att både elever och lärare kan fara illa på grund av att lärarna inte kan uttrycka sig korrekt.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/21624
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_21624_1.pdf (294.2Kb)
Datum
2009
Författare
sävenstrand, hanna
Nyckelord
Social utveckling
skriftlig dokumentation
indivi
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV