dc.contributor.author | sävenstrand, hanna | sv |
dc.date.accessioned | 2009-12-20T21:30:51Z | |
dc.date.available | 2009-12-20T21:30:51Z | |
dc.date.issued | 2009 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/21624 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning: Denna undersökning syftar till att ge en djupare förståelse för hur lärare
resonerar och tänker kring skriftligt bedömning av social utveckling i de
individuella utvecklingsplanerna. Vilka utgångspunkter och mål det är lärare
bedömer utifrån och vilka färdigheter och egenskaper det är som är önskvärda
och räknas hos eleverna när lärarna dokumenterar social utveckling. För att få
svar på mina frågeställningar, utifrån vad lärare menar att de bedömer och
dokumenterar social utveckling, har jag intervjuat fyra lärare som utför denna
bedömning. Genom de styrdokument, tidigare forskning och litteratur som
presenteras i undersökningen får läsaren en bild av hur situationen ser ut i dag.
Resultatet av denna undersökning visar att lärarna har goda kunskaper om vad
bedömning i social utveckling inte får innehålla men att de har svårare att peka
på vilka konkreta mål social utveckling ska bedömas utifrån . De uttrycker
också en osäkerhet i hur de ska uttrycka sig korrekt i de skriftliga omdömena.
Denna undersöknings betydelse för läraryrket visar på att lärare efterfrågar
konkretare mål att utgå ifrån när de bedömer social utveckling. Den osäkerhet
som lärarna uttrycker kring formuleringen i den skriftliga dokumentationen kan
få som konsekvens att lärare inte är entydiga i sin bedömning och att både
elever och lärare kan fara illa på grund av att lärarna inte kan uttrycka sig
korrekt. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Social utveckling | sv |
dc.subject | skriftlig dokumentation | sv |
dc.subject | indivi | sv |
dc.title | Social utveckling, en strävan mot vadå? | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |