dc.description.abstract | Undersökningsproblem
Under lärarutbildningen har vi läst om skriftspråksundervisning och kommit i kontakt med forskning, samt läs-
och skrivinlärningsmetoder. I teorin finns tydliga avgränsningar som inte finns i praktiken. Därför har vi valt att
undersöka hur skriftspråksundervisning praktiseras. Vi har genomfört en kvalitativ intervjuundersökning med
fem lärare om deras inledande läs- och skrivundervisning. Undersökningen har främst inriktat sig på hur lärarna
kombinerar metoder och arbetssätt samt hur de anpassar metoderna utefter elevernas olika behov.
Metod och genomförande
Då vi var ute efter kvalitéer och inriktade oss på lärarnas egna tankar och reflektioner, valde vi en kvalitativ
intervjuundersökning. För att säkerställa likvärdigheten i resultaten använde vi en frågeguide. Vi spelade in
samtliga intervjuer och transkriberade dem i sin helhet. Då vi valde en kvalitativ undersökning sökte vi en bredd
i resultaten, därför har urvalet varit inriktat på att söka skolor med olika upptagningsområden och pedagogiska
profileringar. I rapporten har vi avidentifierat respondenter och skolor av etisk hänsyn. Rapporten riktar sig
främst till lärarstudenter och verksamma lärare.
Resultat
I resultatet beskriver vi fem lärares arbetssätt. Vi har delat upp resultatet i hur de genomför läs- och
skrivundervisningen och hur de anpassar sitt arbetssätt, samt vilka hjälpmedel de använder. Trots att de på flera
sätt arbetade olika, kunde vi se stora likheter. De största likheterna var hur de betonade vikten av att utgå ifrån
eleverna. Samtliga lärare gjorde även stora ansträngningar för att stimulera eleverna till läsning och stärka deras
läsintresse. Vi anser att man kan koppla stora delar av respondenternas beskrivningar till det sociokulturella
perspektivet. Vidare slogs vi av hur ringa utnyttjad datorn är som resurs. Rapporten har en tydlig relevans för
läraryrket, där aktuell forskning samt de olika metoderna för skriftspråksundervisning sammanfattas.
Förhoppningsvis kan den utgöra en länk mellan teori och praktik, då vi har beskrivit hur andra lärare valt att | sv |