Visa enkel post

dc.contributor.authorAurell, Astridsv
dc.contributor.authorNorin, Charlottasv
dc.date.accessioned2009-12-20T21:30:52Z
dc.date.available2009-12-20T21:30:52Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21625
dc.description.abstractUndersökningsproblem Under lärarutbildningen har vi läst om skriftspråksundervisning och kommit i kontakt med forskning, samt läs- och skrivinlärningsmetoder. I teorin finns tydliga avgränsningar som inte finns i praktiken. Därför har vi valt att undersöka hur skriftspråksundervisning praktiseras. Vi har genomfört en kvalitativ intervjuundersökning med fem lärare om deras inledande läs- och skrivundervisning. Undersökningen har främst inriktat sig på hur lärarna kombinerar metoder och arbetssätt samt hur de anpassar metoderna utefter elevernas olika behov. Metod och genomförande Då vi var ute efter kvalitéer och inriktade oss på lärarnas egna tankar och reflektioner, valde vi en kvalitativ intervjuundersökning. För att säkerställa likvärdigheten i resultaten använde vi en frågeguide. Vi spelade in samtliga intervjuer och transkriberade dem i sin helhet. Då vi valde en kvalitativ undersökning sökte vi en bredd i resultaten, därför har urvalet varit inriktat på att söka skolor med olika upptagningsområden och pedagogiska profileringar. I rapporten har vi avidentifierat respondenter och skolor av etisk hänsyn. Rapporten riktar sig främst till lärarstudenter och verksamma lärare. Resultat I resultatet beskriver vi fem lärares arbetssätt. Vi har delat upp resultatet i hur de genomför läs- och skrivundervisningen och hur de anpassar sitt arbetssätt, samt vilka hjälpmedel de använder. Trots att de på flera sätt arbetade olika, kunde vi se stora likheter. De största likheterna var hur de betonade vikten av att utgå ifrån eleverna. Samtliga lärare gjorde även stora ansträngningar för att stimulera eleverna till läsning och stärka deras läsintresse. Vi anser att man kan koppla stora delar av respondenternas beskrivningar till det sociokulturella perspektivet. Vidare slogs vi av hur ringa utnyttjad datorn är som resurs. Rapporten har en tydlig relevans för läraryrket, där aktuell forskning samt de olika metoderna för skriftspråksundervisning sammanfattas. Förhoppningsvis kan den utgöra en länk mellan teori och praktik, då vi har beskrivit hur andra lärare valt attsv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLsv
dc.titleHur lär sig elever läsa och skriva? En intervjuundersökning med fem lärare om den tidiga skriftspråksundervisningensv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post