Naturvetenskap för de yngre barnen
Sammanfattning
Syfte: Studiens syfte var att ta reda på hur NO – undervisning bedrivs i förskolan och hur
lärare hanterar frågorna ”vad” och ”hur”. Dessutom skulle man undersöka om det finns någon
koppling mellan lärarnas pedagogiska verksamhet och deras utbildningsbakgrund.
Huvudfråga: Hur resonerar lärare för de yngre barnen om sin NO-undervisning?
Metod och material: En kvalitativ undersökning i form av intervjuer. Totalt 6 lärare
intervjuades. Bandspelare har använts för att spela in alla intervjuerna.
Resultat: Arbetet med naturvetenskap uppfattas av lärarna som ett arbete med miljöfrågor,
hållbar utvecklig. Arbetet med NO sker mest som arbete inom biologi, och väldigt lite inom
kemi och fysik. Lärarna har tydliga mål inom miljö men inga mål inom naturvetenskap. Två
arbetssätt kunde urskiljas: ett medvetet arbetssätt, då lärarna hade planerat, reflekterat över
arbetet med NO, men inte haft några mål inom NO ämnen i slutet av årskurs 3 samt ett
omedvetet arbetssätt då läraren hade arbetet oreflekterat, oplanerat. Arbetet på ett omedvetet
sätt med NO tillhörde förskolans tradition. Orsaken till att dessa lärare, med utbildning inom
NO, inte satt något mål för NO-undervisning var att de upplevde att ämnen som fysik och
vissa delar av kemi var för svåra för barn i yngre åldrar att förstå. Hur är det med dem som
undervisar de yngre barnen i skolan? Det fanns tecken på att lärarnas utbildningsbakgrund
påverkade deras arbetssätt.
Betydelse för läraryrket: Tidigare forskning har visat att intresset för NO ämnen har sjunkit
bland lärarstudenter. Lärarutbildningen fokuserar på vissa ämnen mer än andra, och
naturvetenskap är ett sådant ämne som inte får någon fokus alls inom
förskolelärarprogrammet. Sökande till förskolelärare utbildning, har en måttlig kunskap inom
NO, oftast har de läst ämnena kemi, fysik och biologi i Naturkunskap A. Detta gör att de
känner sig okunniga och ointresserade av ämnet naturvetenskap, vilket påverkar deras
arbetssätt.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
El-Salihie, Daniz
Nyckelord
Naturvetenskap
NO-undervisning
F
Språk
sv