• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Naturvetenskap för de yngre barnen

Sammanfattning
Syfte: Studiens syfte var att ta reda på hur NO – undervisning bedrivs i förskolan och hur lärare hanterar frågorna ”vad” och ”hur”. Dessutom skulle man undersöka om det finns någon koppling mellan lärarnas pedagogiska verksamhet och deras utbildningsbakgrund. Huvudfråga: Hur resonerar lärare för de yngre barnen om sin NO-undervisning? Metod och material: En kvalitativ undersökning i form av intervjuer. Totalt 6 lärare intervjuades. Bandspelare har använts för att spela in alla intervjuerna. Resultat: Arbetet med naturvetenskap uppfattas av lärarna som ett arbete med miljöfrågor, hållbar utvecklig. Arbetet med NO sker mest som arbete inom biologi, och väldigt lite inom kemi och fysik. Lärarna har tydliga mål inom miljö men inga mål inom naturvetenskap. Två arbetssätt kunde urskiljas: ett medvetet arbetssätt, då lärarna hade planerat, reflekterat över arbetet med NO, men inte haft några mål inom NO ämnen i slutet av årskurs 3 samt ett omedvetet arbetssätt då läraren hade arbetet oreflekterat, oplanerat. Arbetet på ett omedvetet sätt med NO tillhörde förskolans tradition. Orsaken till att dessa lärare, med utbildning inom NO, inte satt något mål för NO-undervisning var att de upplevde att ämnen som fysik och vissa delar av kemi var för svåra för barn i yngre åldrar att förstå. Hur är det med dem som undervisar de yngre barnen i skolan? Det fanns tecken på att lärarnas utbildningsbakgrund påverkade deras arbetssätt. Betydelse för läraryrket: Tidigare forskning har visat att intresset för NO ämnen har sjunkit bland lärarstudenter. Lärarutbildningen fokuserar på vissa ämnen mer än andra, och naturvetenskap är ett sådant ämne som inte får någon fokus alls inom förskolelärarprogrammet. Sökande till förskolelärare utbildning, har en måttlig kunskap inom NO, oftast har de läst ämnena kemi, fysik och biologi i Naturkunskap A. Detta gör att de känner sig okunniga och ointresserade av ämnet naturvetenskap, vilket påverkar deras arbetssätt.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/21631
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_21631_1.pdf (304.5Kb)
Datum
2009
Författare
El-Salihie, Daniz
Nyckelord
Naturvetenskap
NO-undervisning
F
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV