Grundläggande taluppfattning i förskoleklass
Abstract
Syfte
Att kartlägga 30 barn i förskoleklass grundläggande taluppfattning. Detta för att kunna besvara vår
huvudfrågeställning: Har barnen i vår undersökningsgrupp i slutet av sitt år i förskoleklass tillräckliga
förkunskaper (en grundläggande taluppfattning) för att börja addera och subtrahera? Undersökningen
utförs i tre olika förskoleklasser. Vi kommer också att undersöka vad lärarna till de tre grupperna har för
medvetenhet om barnen i respektive klass kunskaper inom grundläggande taluppfattning.
Metod
För att kartlägga barnens kunskaper har vi genomfört elevdiagnoser i tre olika förskoleklasser med totalt 30
barn. Vi har använt Diagnos AF (förberedande aritmetik) ur Diamantmaterialet från Skolverket. Vi har
också genomfört kvalitativa semistrukturerade intervjuer med lärarna till de tre förskoleklasserna för att ta
reda på vad dessa lärare har för medvetenhet om barnens kunskaper inom grundläggande taluppfattning.
Resultat
I vår studie har vi funnit att vår undersökningsgrupp har en god grundläggande taluppfattning. Vi menar att
barnen har tillräckliga förkunskaper (en grundläggande taluppfattning) för att börja addera och subtrahera. I
studien har vi också funnit att lärarna har en god medvetenhet om barnens kunskaper trots att ingen av de
tre använder någon form av diagnosmaterial.
Didaktiska konsekvenser
Då det framkommer i Lpo 94 att ”[u]ndervisningen skall anpassas till varje elevs förutsättningar och
behov” är det relevant att veta vad eleverna har för förutsättningar och behov. Vår studie ger en
övergripande bild av vad elever i en avgränsad grupp har för kunskaper samt belyser individuella nyanser.
Kartläggningar som denna är av stor relevans för att planera och utforma verksamheten på såväl
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Andersson, Gunilla
Söderén, Ylva
Keywords
Grundl
Language
sv