• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Grundläggande taluppfattning i förskoleklass

Sammanfattning
Syfte Att kartlägga 30 barn i förskoleklass grundläggande taluppfattning. Detta för att kunna besvara vår huvudfrågeställning: Har barnen i vår undersökningsgrupp i slutet av sitt år i förskoleklass tillräckliga förkunskaper (en grundläggande taluppfattning) för att börja addera och subtrahera? Undersökningen utförs i tre olika förskoleklasser. Vi kommer också att undersöka vad lärarna till de tre grupperna har för medvetenhet om barnen i respektive klass kunskaper inom grundläggande taluppfattning. Metod För att kartlägga barnens kunskaper har vi genomfört elevdiagnoser i tre olika förskoleklasser med totalt 30 barn. Vi har använt Diagnos AF (förberedande aritmetik) ur Diamantmaterialet från Skolverket. Vi har också genomfört kvalitativa semistrukturerade intervjuer med lärarna till de tre förskoleklasserna för att ta reda på vad dessa lärare har för medvetenhet om barnens kunskaper inom grundläggande taluppfattning. Resultat I vår studie har vi funnit att vår undersökningsgrupp har en god grundläggande taluppfattning. Vi menar att barnen har tillräckliga förkunskaper (en grundläggande taluppfattning) för att börja addera och subtrahera. I studien har vi också funnit att lärarna har en god medvetenhet om barnens kunskaper trots att ingen av de tre använder någon form av diagnosmaterial. Didaktiska konsekvenser Då det framkommer i Lpo 94 att ”[u]ndervisningen skall anpassas till varje elevs förutsättningar och behov” är det relevant att veta vad eleverna har för förutsättningar och behov. Vår studie ger en övergripande bild av vad elever i en avgränsad grupp har för kunskaper samt belyser individuella nyanser. Kartläggningar som denna är av stor relevans för att planera och utforma verksamheten på såväl
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/21635
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_21635_1.pdf (431.3Kb)
Datum
2009
Författare
Andersson, Gunilla
Söderén, Ylva
Nyckelord
Grundl
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV