Med eller utan matematikbok
dc.contributor.author | Eriksson, Åsa | sv |
dc.contributor.author | Asp, Maria | sv |
dc.date.accessioned | 2009-12-20T21:31:05Z | |
dc.date.available | 2009-12-20T21:31:05Z | |
dc.date.issued | 2009 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/21638 | |
dc.description.abstract | Vårt syfte är att undersöka vad som får ett litet antal lärare att helt lämna matematikbokens trygghet för en mer självdefinierad undervisning och vad dessa lärare möter. Vi vill också göra en jämförelse med lärare som inte helt lämnat matematikboken, men endast använder den som en del i undervisningen. Vi har valt att intervjua åtta lärare. De har helt eller delvis ersatt matematikboken i sin undervisning i år F-6 med annat material. Vi har valt att göra semistrukturerade intervjuer för att få reda på lärarnas erfarenheter och tankar om sitt arbetssätt. Vi har intervjuat lärare som arbetar på åtta olika skolor i Göteborgsregionen. Lärarna uppger att de har upplevt sin undervisning som innehållsstyrd och att de har haft svårt att utgå från elevernas kunskaper då de använt en matematikbok som utgångspunkt i undervisningen. De har velat gå ifrån att eleverna i hög grad sitter och löser en mängd uppgifter i matematikboken enskilt för att i stället lyfta fram den matematik som finns runt omkring oss. Lärarna anser att de med sitt förändrade arbetssätt ser att eleverna tycker att matematikämnet är roligare och att deras självförtroende höjts. Det finns en stark tradition inom skolan att arbeta med en matematikbok vilket har gjort att en del lärare har fått kritik från kollegor och föräldrar. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | utan matematikbok | sv |
dc.subject | m | sv |
dc.title | Med eller utan matematikbok | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |