Matematik, språk och kommunikation. En studie om pedagogers och lärares användning av ett matematiskt språk.
Abstract
Syftet med vår studie är att undersöka pedagoger och lärares användning av ett matematiskt språk i
lärandesituationer med barn i åldrarna 4 till 8 år. Vi har valt att utgå från socialkonstruktivismen, vilken är en
lärandeteori som menar att människan konstruerar sin egen kunskap med hjälp av det talade eller det skrivna
språket.
Vi har genomfört observationer av och intervjuer med 5 pedagoger och lärare som arbetar i förskola,
förskoleklass och grundskolans första år. Vi har även undersökt vad tidigare forskning säger om vårt
problemområde. Syftet med observationerna och intervjuerna var att få reda på vad pedagogerna och lärarna
anser om användandet av ett matematiskt språk och om, och i så fall hur, de arbetar med det matematiska
språket. Med hjälp av den tidigare forskningen undersökte vi även vad användandet av det matematiska språket
har för betydelse för barns och elevers grundläggande matematiska förståelse.
Efter att ha analyserat vårt resultat såg vi att samtliga pedagoger och lärare ansåg att användandet av ett
matematiskt språk var av betydelse för elevernas lärande. Alla arbetade med begreppsbildning på ett eller annat
sätt och ansåg sig vara medvetna om sitt språkval, men i olika grad. Litteraturen vi har läst pekar i de flesta fall
på att användandet av matematiska termer och begrepp, är av stor vikt för eleverna då matematiken är ett ämne
som kräver detta för full förståelse. Som lärare har vi en viktig roll, då vi ska hjälpa barnen att tillägna sig dessa
nödvändiga begrepp. Vi måste utgå från eleverna och lägga undervisningen på den nivå eleverna befinner sig,
men vi får inte glömma att vi har ett uppdrag att hjälpa dem vidare i sin kunskapsutveckling.
O=
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Berntsson, Jessica
Ganebratt, Jenny
Keywords
Matematik
matematiskt spr
Language
sv