• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematik, språk och kommunikation. En studie om pedagogers och lärares användning av ett matematiskt språk.

Sammanfattning
Syftet med vår studie är att undersöka pedagoger och lärares användning av ett matematiskt språk i lärandesituationer med barn i åldrarna 4 till 8 år. Vi har valt att utgå från socialkonstruktivismen, vilken är en lärandeteori som menar att människan konstruerar sin egen kunskap med hjälp av det talade eller det skrivna språket. Vi har genomfört observationer av och intervjuer med 5 pedagoger och lärare som arbetar i förskola, förskoleklass och grundskolans första år. Vi har även undersökt vad tidigare forskning säger om vårt problemområde. Syftet med observationerna och intervjuerna var att få reda på vad pedagogerna och lärarna anser om användandet av ett matematiskt språk och om, och i så fall hur, de arbetar med det matematiska språket. Med hjälp av den tidigare forskningen undersökte vi även vad användandet av det matematiska språket har för betydelse för barns och elevers grundläggande matematiska förståelse. Efter att ha analyserat vårt resultat såg vi att samtliga pedagoger och lärare ansåg att användandet av ett matematiskt språk var av betydelse för elevernas lärande. Alla arbetade med begreppsbildning på ett eller annat sätt och ansåg sig vara medvetna om sitt språkval, men i olika grad. Litteraturen vi har läst pekar i de flesta fall på att användandet av matematiska termer och begrepp, är av stor vikt för eleverna då matematiken är ett ämne som kräver detta för full förståelse. Som lärare har vi en viktig roll, då vi ska hjälpa barnen att tillägna sig dessa nödvändiga begrepp. Vi måste utgå från eleverna och lägga undervisningen på den nivå eleverna befinner sig, men vi får inte glömma att vi har ett uppdrag att hjälpa dem vidare i sin kunskapsutveckling. O=
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/21639
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_21639_1.pdf (392.9Kb)
Datum
2009
Författare
Berntsson, Jessica
Ganebratt, Jenny
Nyckelord
Matematik
matematiskt spr
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV