• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läraren som kunde tala matematik – en undersökning om lärares syn på matematikundervisning

Abstract
Syftet med vår undersökning är att ta reda på i vilken omfattning och hur, kommunikativa lärandesituationer kommer till uttryck i lärarens planering av matematikundervisningen. Vi utgår från åtta matematiklärares syn på undervisning i skolans tidigare år. Vi utgår från åtta matematiklärare i skolans tre första år och deras syn på sin undervisning och hur de anser att man kan använda sig av kommunikativa arbetssätt. Detta har vi undersökt med kvalitativa intervjuer där vi utgått från tre frågeställningar för att uppnå vårt syfte: − Vad anser läraren vara en god matematikundervisning? − Vilka argument ligger bakom de val av arbetssätt som lärarna redovisar? − Vilka faktorer kan enligt läraren påverka valet av arbetssätt? Ett problem skolan har idag är att många elever har svårt att förstå och ta till sig matematiken. Med anledning av detta vill vi undersöka hur lärare gör för att stimulera eleverna till ett lustfyllt lärande som leder till en djupare förståelse. De åtta lärare som intervjuats arbetar på två olika skolor. Lärarna på ena skolan har fått kompetensutveckling för en förbättring av matematikundervisningen vilket gjort dem mer medvetna om hur de anser att en god matematikundervisning bör se ut. Utifrån vårt resultat kan vi se att dessa lärare använder sig av kommunikativa arbetsmetoder för att ge eleverna en djupare matematikförståelse. Lärarna på den andra skolan använder sig även de av kommunikation i undervisningen men mestadels från lärare till elever för att hjälpa dem framåt. Det är vanligt förekommande att lärare idag använder sig till stor del av matematikboken i undervisningen. I vissa fall sitter elever enskilt och räknar uppgifter utan djupare reflektion för hur, vad och varför de gör det. Arbetet ger en inblick i hur viktigt förståelsen för matematiken är för att utveckla matematikkunskapen och behålla den. Vårt uppdrag som lärare är, enligt oss, att hitta vägar till varje elev så att de kan utvecklas till sin fulla potential. Vår undersökning är högst relevant för blivande lärare, lärare eller andra personer intresserade av inlärning och undervisning då det ger en inblick i hur viktig elevernas förståelse för matematiken är för att
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/21641
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_21641_1.pdf (1.531Mb)
Date
2009
Author
Ingermansson, Rebecca
Hawthorne, Viktoria
Keywords
Kommunikativa arbetss
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV