Show simple item record

dc.contributor.authorIngermansson, Rebeccasv
dc.contributor.authorHawthorne, Viktoriasv
dc.date.accessioned2009-12-20T21:31:08Z
dc.date.available2009-12-20T21:31:08Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21641
dc.description.abstractSyftet med vår undersökning är att ta reda på i vilken omfattning och hur, kommunikativa lärandesituationer kommer till uttryck i lärarens planering av matematikundervisningen. Vi utgår från åtta matematiklärares syn på undervisning i skolans tidigare år. Vi utgår från åtta matematiklärare i skolans tre första år och deras syn på sin undervisning och hur de anser att man kan använda sig av kommunikativa arbetssätt. Detta har vi undersökt med kvalitativa intervjuer där vi utgått från tre frågeställningar för att uppnå vårt syfte: − Vad anser läraren vara en god matematikundervisning? − Vilka argument ligger bakom de val av arbetssätt som lärarna redovisar? − Vilka faktorer kan enligt läraren påverka valet av arbetssätt? Ett problem skolan har idag är att många elever har svårt att förstå och ta till sig matematiken. Med anledning av detta vill vi undersöka hur lärare gör för att stimulera eleverna till ett lustfyllt lärande som leder till en djupare förståelse. De åtta lärare som intervjuats arbetar på två olika skolor. Lärarna på ena skolan har fått kompetensutveckling för en förbättring av matematikundervisningen vilket gjort dem mer medvetna om hur de anser att en god matematikundervisning bör se ut. Utifrån vårt resultat kan vi se att dessa lärare använder sig av kommunikativa arbetsmetoder för att ge eleverna en djupare matematikförståelse. Lärarna på den andra skolan använder sig även de av kommunikation i undervisningen men mestadels från lärare till elever för att hjälpa dem framåt. Det är vanligt förekommande att lärare idag använder sig till stor del av matematikboken i undervisningen. I vissa fall sitter elever enskilt och räknar uppgifter utan djupare reflektion för hur, vad och varför de gör det. Arbetet ger en inblick i hur viktigt förståelsen för matematiken är för att utveckla matematikkunskapen och behålla den. Vårt uppdrag som lärare är, enligt oss, att hitta vägar till varje elev så att de kan utvecklas till sin fulla potential. Vår undersökning är högst relevant för blivande lärare, lärare eller andra personer intresserade av inlärning och undervisning då det ger en inblick i hur viktig elevernas förståelse för matematiken är för attsv
dc.language.isosvsv
dc.subjectKommunikativa arbetsssv
dc.titleLäraren som kunde tala matematik – en undersökning om lärares syn på matematikundervisningsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record