dc.description.abstract | Abstract
Vårt huvudsyfte med denna studie är att undersöka hur kontakten med sällskapsdjur kan påverka barn gällande
ansvarstagande, ledarskap, kommunikation och empati samt vad forskningen säger om detta. Dessutom är syftet
med vår studie att även studera hur föräldrar och/eller vårdnadshavare ser på samspelet mellan barn och
sällskapsdjur. Som datainsamlingsmetoder har vi använt oss av kvalitativa intervjuer av barn och en
enkätundersökning av föräldrar och/eller vårdnadshavare. Dessutom analyserade vi forskning kring lärande samt
forskning kring barn och djurs interaktion. Forskning som vi tagit del av visar att undervisning där man tar hjälp
av sällskapdjur kan vara ett komplement till undervisningen i skolan. Exempelvis kan värdefrågor, dilemman
och existentiella frågor om liv och död, miljö, kretslopp och ekosystem etcetera, diskuteras i skolan med
utgångspunkt i barns erfarenheter med sällskapsdjur. Vi anser att detta kan vara ett steg närmare det autentiska
lärandet. Utifrån resultatet av intervjuerna kan vi konstatera att för de allra flesta barn i vår studie är
sällskapsdjur mycket betydelsefulla. Detta illustreras bland annat genom rankning av de viktigaste relationerna,
där en de allra flesta nämnde minst ett sällskapsdjur. Vi kan också se en antydan till att barns umgänge med
sällskapsdjur kan utveckla barns sociala förmågor. Resultatet från föräldraenkäten visar att en stor majoritet av
föräldrar och/eller vårdnadshavare tyckte att sällskapsdjur kan uppfylla en stödjande funktion för barnen. | sv |