Visa enkel post

dc.contributor.authorAdielsson, Hannasv
dc.contributor.authorEkberg, Alejandrasv
dc.date.accessioned2009-12-20T21:31:11Z
dc.date.available2009-12-20T21:31:11Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21644
dc.description.abstractAbstract Vårt huvudsyfte med denna studie är att undersöka hur kontakten med sällskapsdjur kan påverka barn gällande ansvarstagande, ledarskap, kommunikation och empati samt vad forskningen säger om detta. Dessutom är syftet med vår studie att även studera hur föräldrar och/eller vårdnadshavare ser på samspelet mellan barn och sällskapsdjur. Som datainsamlingsmetoder har vi använt oss av kvalitativa intervjuer av barn och en enkätundersökning av föräldrar och/eller vårdnadshavare. Dessutom analyserade vi forskning kring lärande samt forskning kring barn och djurs interaktion. Forskning som vi tagit del av visar att undervisning där man tar hjälp av sällskapdjur kan vara ett komplement till undervisningen i skolan. Exempelvis kan värdefrågor, dilemman och existentiella frågor om liv och död, miljö, kretslopp och ekosystem etcetera, diskuteras i skolan med utgångspunkt i barns erfarenheter med sällskapsdjur. Vi anser att detta kan vara ett steg närmare det autentiska lärandet. Utifrån resultatet av intervjuerna kan vi konstatera att för de allra flesta barn i vår studie är sällskapsdjur mycket betydelsefulla. Detta illustreras bland annat genom rankning av de viktigaste relationerna, där en de allra flesta nämnde minst ett sällskapsdjur. Vi kan också se en antydan till att barns umgänge med sällskapsdjur kan utveckla barns sociala förmågor. Resultatet från föräldraenkäten visar att en stor majoritet av föräldrar och/eller vårdnadshavare tyckte att sällskapsdjur kan uppfylla en stödjande funktion för barnen.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectbarnsv
dc.subjectssv
dc.titleSamspelets konst - Sällskapsdjurs eventuella påverkan på barns sociala lärande & utvecklingsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post