Show simple item record

dc.contributor.authorHerrström, Matilda
dc.contributor.authorIsraelsson, Elin
dc.date.accessioned2009-12-29T09:57:16Z
dc.date.available2009-12-29T09:57:16Z
dc.date.issued2009-12-29T09:57:16Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21680
dc.description.abstractSyfte: Vi vill undersöka hur tjejer i två olika åldersgrupper och olika sociala sammanhang upplever och ser på identitet. I enlighet med det socialkonstruktivistiska synsättet granskar vi hur identitet konstrueras i den sociala interaktionen. Med ett socialkonstruktivistiskt perspektiv studerar och analyserar vi omgivningens påverkan och dess betydelse för tjejernas identitetsarbete. Frågeställningar: • Hur beskriver tjejer sin identitet? • Vilka aktörer anser tjejer vara viktiga för identitetsskapandet och på vilket sätt är de viktiga? • Vilka faktorer påverkar tjejer i deras identitetsskapande och på vilket sätt har dessa faktorer påverkat dem? Metod: Uppsatsen har en kvalitativ ansats och en hermeneutisk – fenomenologisk förståelsegrund. Teorierna vi valde att ha som utgångspunkt i studien var; socialkonstruktivism, symbolisk interak¬tionism, Goffmans mikroperspektiv samt Eriksons psykosociala identitetsteori. Datainsamlingen genomfördes i form av två gruppintervjuer med respondenter som representerade två olika åldrar, tjejer i nionde klass och tjejer som går tredje året på gymnasiet. Intervjufrågorna konstruerades ut¬ifrån sex teman; tjej, familj, skola, vänner, förebilder och framtid. Ur vår empiri skapade vi nya un¬derteman som fångade essensen i tjejernas berättelser. Det strukturerade intervjumaterialet analy¬serades utifrån ovanstående teorier och i en diskussion belyste vi likheter och skillnader mellan de två grupperna. Resultat: Det vi fann mest framträdande i resultaten från denna studie var omgivningens betydelse för identitetsarbetet. Samhörighet och tillhörighet visade sig vara av stor betydelse. Familj, vänner och skola förefaller vara faktorer som påverkar och bidrar till hur tjejers identitet tar form. Ytterli¬gare en väsentlig faktor som påverkar identitetskonstruktionen ter sig vara hur tjejerna förhåller sig till och möter rådande normer i samhället.en
dc.language.isosween
dc.subjectIdentitet, tjejer, socialkonstruktivism, omgivningen
dc.title”Man blir nog lite mer som sin omgivning” En kvalitativ studie om hur tjejer konstruerar identiteten
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokC
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Social Workeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record