• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Man blir nog lite mer som sin omgivning” En kvalitativ studie om hur tjejer konstruerar identitet

Sammanfattning
Syfte: Vi vill undersöka hur tjejer i två olika åldersgrupper och olika sociala sammanhang upplever och ser på identitet. I enlighet med det socialkonstruktivistiska synsättet granskar vi hur identitet konstrueras i den sociala interaktionen. Med ett socialkonstruktivistiskt perspektiv studerar och analyserar vi omgivningens påverkan och dess betydelse för tjejernas identitetsarbete. Frågeställningar: • Hur beskriver tjejer sin identitet? • Vilka aktörer anser tjejer vara viktiga för identitetsskapandet och på vilket sätt är de viktiga? • Vilka faktorer påverkar tjejer i deras identitetsskapande och på vilket sätt har dessa faktorer påverkat dem? Metod: Uppsatsen har en kvalitativ ansats och en hermeneutisk – fenomenologisk förståelsegrund. Teorierna vi valde att ha som utgångspunkt i studien var; socialkonstruktivism, symbolisk interak¬tionism, Goffmans mikroperspektiv samt Eriksons psykosociala identitetsteori. Datainsamlingen genomfördes i form av två gruppintervjuer med respondenter som representerade två olika åldrar, tjejer i nionde klass och tjejer som går tredje året på gymnasiet. Intervjufrågorna konstruerades ut¬ifrån sex teman; tjej, familj, skola, vänner, förebilder och framtid. Ur vår empiri skapade vi nya un¬derteman som fångade essensen i tjejernas berättelser. Det strukturerade intervjumaterialet analy¬serades utifrån ovanstående teorier och i en diskussion belyste vi likheter och skillnader mellan de två grupperna. Resultat: Det vi fann mest framträdande i resultaten från denna studie var omgivningens betydelse för identitetsarbetet. Samhörighet och tillhörighet visade sig vara av stor betydelse. Familj, vänner och skola förefaller vara faktorer som påverkar och bidrar till hur tjejers identitet tar form. Ytterli¬gare en väsentlig faktor som påverkar identitetskonstruktionen ter sig vara hur tjejerna förhåller sig till och möter rådande normer i samhället.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/21680
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
Fil(er)
gupea_2077_21680_1.pdf (269.2Kb)
Datum
2009-12-29
Författare
Herrström, Matilda
Israelsson, Elin
Nyckelord
Identitet, tjejer, socialkonstruktivism, omgivning
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV