• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Magisteruppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Magisteruppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tutorials. En ny källa till kunskap? - om Internetbaserad undervisning ur ett elevperspektiv

Abstract
Syfte Denna uppsats syftar till att undersöka hur gymnasieelever lär med tutorials. Genom att intervjua elever om deras tutorialanvänding hoppas jag kunna så ett frö för att pedagoger ska hitta infallsvinklar till att använda sig av denna lärandeform i sin egen undervisning. Undersökningen riktar sig även till att titta på om det finns några fallgropar och vilka förebyggande åtgärder som eventuellt kan göras vid tutorialanvändning och inlärning. Metod Studien är kvalitativ med en abduktiv ansats. Den pedagogiska litteraturen har främst hämtats från områden som rör lärande i grupp och hur personer tolkar olika fenomen. Fenomenologisk och sociokulturell forskning har därför fått stå som grund till resultatet i undersökningen. Den empiriska delen av undersökningen har sin grund i intervjuer med informanter som läser på gymnasieprogram med inslag av digital bildbehandling. Resultat Resultatet visar att elevens syn på tutorials förändras med tiden. Från att bara vara en mall att följa stegvis till en identisk produkt, förändrar eleven med tiden sin syn på tutorials till att istället bli ett verktyg och en guide för att uppnå personliga resultat. Informanterna belyser även vikten av att kunna ha en pedagog att rådfråga och diskutera med ifall problem uppstår. Som det ser ut i skrivande stund är tutorialanvänding något som till stora delar är förpassat utanför gymnasieskolans miljö.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/21685
Collections
  • Magisteruppsatser
View/Open
gupea_2077_21685_1.pdf (245.1Kb)
Date
2010-01-07
Author
Kalander, Peter
Keywords
rörlig bild
fenomenologi
sociokulturellt perspektiv
Series/Report no.
Magisteruppsats
HT09-2611-04
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV