Show simple item record

dc.contributor.authorKalander, Peter
dc.date.accessioned2010-01-07T09:52:36Z
dc.date.available2010-01-07T09:52:36Z
dc.date.issued2010-01-07T09:52:36Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21685
dc.description.abstractSyfte Denna uppsats syftar till att undersöka hur gymnasieelever lär med tutorials. Genom att intervjua elever om deras tutorialanvänding hoppas jag kunna så ett frö för att pedagoger ska hitta infallsvinklar till att använda sig av denna lärandeform i sin egen undervisning. Undersökningen riktar sig även till att titta på om det finns några fallgropar och vilka förebyggande åtgärder som eventuellt kan göras vid tutorialanvändning och inlärning. Metod Studien är kvalitativ med en abduktiv ansats. Den pedagogiska litteraturen har främst hämtats från områden som rör lärande i grupp och hur personer tolkar olika fenomen. Fenomenologisk och sociokulturell forskning har därför fått stå som grund till resultatet i undersökningen. Den empiriska delen av undersökningen har sin grund i intervjuer med informanter som läser på gymnasieprogram med inslag av digital bildbehandling. Resultat Resultatet visar att elevens syn på tutorials förändras med tiden. Från att bara vara en mall att följa stegvis till en identisk produkt, förändrar eleven med tiden sin syn på tutorials till att istället bli ett verktyg och en guide för att uppnå personliga resultat. Informanterna belyser även vikten av att kunna ha en pedagog att rådfråga och diskutera med ifall problem uppstår. Som det ser ut i skrivande stund är tutorialanvänding något som till stora delar är förpassat utanför gymnasieskolans miljö.en
dc.language.isosween
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatsen
dc.relation.ispartofseriesHT09-2611-04en
dc.subjectrörlig bilden
dc.subjectfenomenologien
dc.subjectsociokulturellt perspektiven
dc.titleTutorials. En ny källa till kunskap? - om Internetbaserad undervisning ur ett elevperspektiven
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record