Elevers könsrollsföreställningar. En studie av könsrollsföreställningar i elevers texter
Abstract
Institution: Sociologiska institutionen, Göteborgs universitet
Författare: Rim Behnam Karlsson, Emma Bjarnegård och Monica Fallenius
Arbetets titel: Könsrollsföreställningar i elevtexter
Arbetets art: Examensarbete, 10p, inom det allmänna utbildningsområdet inom
lärarprogrammet
Problem
Problematiserandet av stereotypa könsrollsföreställningar ska enligt läroplanen (Lpo94) ha en
given plats i vårt blivande yrke som lärare. Detta arbete måste, ur ett sociokulturellt
perspektiv, utgå från både pedagogers och elevers föreställningar. Tidigare forskning om
elevers egna könsrollsföreställningar har vi funnit bristfällig. Vi menar att man måste veta
vilka föreställningar eleverna har innan man kan problematisera dem.
Syfte och frågeställningar
Detta arbete har ett tudelat syfte där det grundläggande syftet är att studera elevers
föreställningar om könsroller. Studiens andra syfte är att pröva och utvärdera elevtextanalys
som metod för att få kunskaper om elevers föreställningar om kön.
Vilka könsrollsföreställningar kan vi se i berättelser skrivna av elever? Vilka
könsrollsföreställningar ger eleverna uttryck för då de skriftligen besvarar frågor om
kategorierna kvinna, man, flicka och pojke? Vilka slutsatser kan dras av dessa två olika slag
av elevtextanalyser som metod för att kartlägga, beskriva och ta fram underlag för att som
lärare få grundläggande förståelse för elevernas könsrollsföreställningar.
Material och metod
Vi har arbetat med kvalitativ textanalys som metod. Vi har gjort två olika innehållsliga,
kvalitativa textanalyser. De texter vi analyserat är skrivna av elever i år 5.
Resultat och didaktiska konsekvenser
Vi fann att de olika sorters texterna vi samlade in och analyserade delvis gav olika resultat om
elevernas könsrollsföreställningar. Kategoribeskrivningarna visade på mer stereotypa
föreställningar än berättelserna där karaktärernas egenskaper och handlande var mer
nyanserade. De två olika texterna, och analyserna av dessa, har vi funnit vara en metod som
kan användas för att se elevernas könsrollsföreställningar och användas som utgångspunkt för
oss som pedagoger att problematisera könsrollsföreställningarna.
Nyckelord
Könsrollsföreställningar, genus, stereotyper, könsschabloner och elevtextanalys.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2005Author
Behnam Karlsson, Rim
Bjarnegård, Emma
Fallenius, Monica
Keywords
könsrollsföreställningar
genus
stereotyper
könsschabloner
elevtextanalys
Series/Report no.
ht05 2432-001
Language
sv