Show simple item record

dc.contributor.authorKristiansson, Göran
dc.date.accessioned2010-02-01T10:51:19Z
dc.date.available2010-02-01T10:51:19Z
dc.date.issued2010-02-01T10:51:19Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21881
dc.description.abstract2008 presenterades utredningen SOU 2008:52, ”Legitimation och skärpta behörighetsregler”. Avsikten var att komma tillrätta med problemet att så många lärare var obehöriga, vilket ansågs försämra kvalitén i skolan. Uppsatsens material består i utredningen samt sex relaterade remissvar. Syftet med uppsatsen var att söka svar på vilka argument utredningen använde, på vilket sätt de presenterades samt hur de bemöttes i remissvaren. För att uppnå detta användes verktyg för retorisk analys och, i remissvaren, ett språkligt perspektiv med fokus på värdeladdade ord. Resultatet var att utredningen till största del använde sig av hänvisningar till bl.a. andra utredningar, forskare och andra auktorisationssystem. Det visade sig även att remissinstanserna s.a.s. utgick från sig själva och sina syften. Detta manifesterades naturligt i språket, genom värdeladdade ord, samt i hur man hanterade utredningens argument.en
dc.language.isosween
dc.subjectSpråkvetenskapen
dc.subjectretoriken
dc.subjectretorikanalysen
dc.subjectvärdeladdade orden
dc.subjectutredningen
dc.subjectremissvaren
dc.subjectlärarlegitimationen
dc.titleLärarlegitimation och retorik. En retorisk analys av ”Legitimation och skärpta behörighetsregler” och sex remissvaren
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record