• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utomhuspedagogik. Har en naturintresserad pedagog mer utomhusundervisning?

Sammanfattning
Abstrakt Institution Inst. för miljövetenskap och kulturvård, Göteborgs Universitet Arbetets titel Utomhuspedagogik. Har en naturintresserad pedagog mer utomhusundervisning? Arbetets art Lärarprogrammet, examensarbete, 10 poäng Sidantal 27 Författare Anette Nilsson och Anita Olsson Handledare Marie Adamsson Tidpunkt Höstterminen 2005 Bakgrund Under våra verksamhetsförlagda perioder i utbildningen har vi endast mött ett fåtal pedagoger som använder sig av utomhusmiljön i sin undervisning. De ser problemen som fler och större än möjligheterna. De menar att ha utomhusundervisning tar tid och den tiden ”finns inte”, utan det är något man får göra t.ex. när vädret tillåter. Ett av målen i Lpo94 är att anlägga vissa övergripande perspektiv men det tycks inte ingå i undervisningen. Syfte Syftet med uppsatsen är att undersöka om pedagogernas naturintresse på den egna fritiden har en inverkan på om de har utomhus-undervisning i skolan. Ett delsyfte är också att teorianknyta anledningar och motiv till användandet av utomhuspedagogik. Material, metod och Uppsatsen bygger på en enkätundersökning gjord på skolor i analyser Göteborgsområdet samt tidigare forskning inom området utomhuspedagogik. Materialet är sedan sammanställt och analyserat. Målgruppen i undersökningen är pedagoger som bedriver någon form av undervisning från förskoleklass till skolår 5. Slutsatser Undersökningen har inte kunnat påvisa någon koppling mellan hur ofta pedagoger är ute på sin fritid och om de bedriver mer utomhusundervisningen. Dock visar undersökning att eleverna är utomhus i stor utsträckning, vilket är positivt med tanke på deras hälsa och utvecklingK= Nyckelord skola, utomhuspedagogik, naturmiljö, hälsa, friluftsliv
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/218
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
ht05 3011-01.pdf (356.0Kb)
Datum
2005
Författare
Olsson, Anita
Nilsson, Anette
Nyckelord
skola
utomhuspedagogik
naturmiljö
hälsa
friluftsliv
Serie/rapportnr.
ht05 3011-01
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV