dc.contributor.author | Konrad, Elisabeth | |
dc.contributor.author | Szczesniak, Monika | |
dc.date.accessioned | 2010-02-19T09:01:58Z | |
dc.date.available | 2010-02-19T09:01:58Z | |
dc.date.issued | 2010-02-19T09:01:58Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/21999 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problem:
Besöksnäringen sammansätts av olika branscher så som hotell-, restaurant-, fritids-,
kongress- samt transportbranschen. Den anses vara en av de största branscher i världen
där 3 % av den globala arbetskraften är direkt anställd inom övernattningsverksamheten.
Hotellverksamhet karaktäriseras av bland annat höga fasta kostnader, kapacitetsproblem
samt oförmåga att lagra tjänsten. Dessa faktorer ställer speciella krav på
ekonomistyrningen inom hotellverksamheten. Tidigare forskning inom hotellverksamheten
har fokuserat framförallt på kostnadssidan, prissättningen samt budgetering
och intäktssidan har endast skrapats på ytan. Vi anser därmed att det finns ett öppet
fält för en intressant forskning som leder till vårt syfte:
Syfte: Syftet med uppsatsen är att kartlägga och analyserar intäktsdrivare som påverkar
intäkter inom hotellbranschen. Vi vill dessutom öka kunskapen inom ämnet genom
att identifiera vilka relationer har intäktsdrivarna till intäkterna.
Metod: Uppsatsen har ett beskrivande syfte som gjorde att vi har bestämt oss att använda
den kvalitativa datainsamlingsmetoden i form av personliga intervjuer med tre
utvalda hotell i Göteborg. Vid insamling av det empiriska materialet har vi intervjuat
representanter från Quality Hotel 11 och Eriksbergshallen, Hotel Vasa och Novotel
Göteborg.
Insamling av det sekundära materialet baseras på en artikel av Shields & Shields
(2005) som sammanställer tidigare gjorda studier kring intäktsdrivare. Uppsatsen analyserar
alla intäktsdrivare på organisationsnivå. Under arbetets gång identifierades
också nya relevanta intäktsdrivare inom hotellbranschen.
Resultat och slutsatser:
Studiens resultat visar vilka intäktsdrivare som har en betydande funktion inom hotellbranschen
med avseende på att generera intäkter. Avslutningsvis presenterar vi en
tabell som sammanfattar vilka relationer intäktsdrivarna har till intäkterna. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomistyrning | en |
dc.relation.ispartofseries | 09-10-40M | en |
dc.title | Intäktsdrivare inom hotellverksamhet | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |