Metro och Punkt.se -en kvantitativ studie om gratistidningar-
Sammanfattning
Titel: Metro och Punkt.se -en kvantitativ studie om gratistidningar.
Författare: Anna-Karin Klingberg
Kurs: Uppsatsarbete 10 p i Medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik
och masskommunikation vid Göteborgs universitet.
Termin: Vårterminen 2009
Handledare: Karin Fogelberg
Sidantal: 39 exklusive bilagor, med bilagor 49.
Syfte: Syftet med denna uppsats är att se om det förekommer några skillnader mellan
gratistidningarna Metro och Punkt.se. Om det förekommer skillnader, se vad det är som skiljer
tidningarna åt, såväl innehåll som layout.
Metod: En kvantitativ innehållsanalys, en undersökning som baseras på sju nummer av varje tidning. Alla tidningarna är från samma vecka.
Material: Sju styckena nummer av Metro samt sju styckna nummer av Punkt.se
Huvudresultat: Det förekommer inga större väsentliga skillnader mellan gratistidningarna Metro och Punkt.se. Det som skiljer tidningarna mest åt är layout, utseende, färgsättningarna samt vissa nyhetsartiklar. Punkt.se har några lokalanyheter procentuellt sett mer än Metro. Det förekommer några mer annonsörer i Metro.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2010-02-25Författare
Klingberg, Anna-Karin
Nyckelord
Nyhetsvärdering
innehållsanalys
validitet
Serie/rapportnr.
Examensarbete
700
Språk
swe