Röhsska och konsten att marknadsföra sig genom sociala medier
Abstract
Titel: Röhsska och konsten att marknadsföra sig genom sociala medier
Författare: Elisabeth Björnram och Michelle Lindholm
Uppdragsgivare: Röhsska museet
Kurs: Examensarbete i Medie‐ och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för
journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet.
Termin: Höstterminen 2009
Handledare: Ingela Wadbring
Sidantal: 62 sidor
Syfte: Syftet är att undersöka vilka möjligheter som kan finnas för Röhsska museet att
genom sociala medier kommunicera med sin publik.
Metod: Informantintervjuer, kvalitativ innehållsanalys med ECA‐modellen som grund.
Material: Intervjuer med Martin Sjögren, Daniella Rogosic, Lennart Hast, Annica
Ljungberg, Anders Mildner och Jerry Silfwer. Dokumentanalys av hur Tate Modern,
Museum of Modern Art, Acne, Filippa K, Fifth Avenue Shoe Repair använder sig av
sociala medier.
Huvudresultat: Studien har resulterat i både övergripande och konkreta råd till
Röhsska museet om hur de bör arbeta med sociala medier. För att en organisation som
Röhsska museet ska kunna bygga en relation med sina besökare med hjälp av sociala
medier måste de lyssna på sin publik. Sociala medier går ut på interaktion, inte
envägskommunikation. För att organisationer ska kunna bygga relationer med publiken
måste de både lyssna och visa att de lyssnar.
Det är viktigt att organisationers image genomsyrar de sociala medierna. Användandet
av föränderliga kanaler gör att publiken måste kunna vila i att organisationen, oavsett
vad de sänder, ständigt kommunicerar samma värderingar. Att vara tydliga med att
organisationen vill bygga en relation och vilken typ av relation de vill bygga är viktig,
liksom regelbunden och engagerad aktivitet.
För att kunna bygga relationer med sin publik har vi även undersökt hur en organisation
som Röhsska kan använda sig av opinionsledare i arbetet med sociala medier. Eftersom
de sociala medierna kan användas som inspirations‐ och kunskapskälla med bloggar och
diskussionsforum finns det möjlighet för organisationen att både vara och använda sig
av opinionsledare. Opinionsledare kan exempelvis bidra med gästinlägg på
organisationens blogg och organisationen kan agera opinionsledare i diskussionsforum.
Det bör finnas en imagemedvetenhet i det man publicerar och i förhållande till de
människor organisationen väljer att samarbeta med, så att organisationen sänder en
samordnad bild av sig själva
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010-02-25Author
Björnram, Elisabeth
Lindholm, Michelle
Series/Report no.
Examensarbete
705
Language
swe