• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att våga möta framtiden – Skolchefers arbete för att möjliggöra digital mediekompetens i dagens och morgondagens skola

Abstract
Att våga möta framtiden – Skolchefers arbete för att möjliggöra digital mediekompetens i dagens och morgondagens skola Författare: MIKAEL CEDERBOM Uppdragsgivare: Karin Fogelberg vid JMG Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap Omfattning: 15 högskolepoäng Termin: HT 2009 Handledare: Annika Bergström Syfte: Dagens ungdomar måste kritiskt och kreativt kunna möta det digitaliserade samhället. Här spelar skolan en avgörande roll, och inte minst skolcheferna som bestämmer det övergripande ramverket för hur digital mediekompetens ska realiseras bland skolledare, lärare, och elever. Men deras uppdrag är komplext eftersom implementering är svårhanterligt, samt att ansvaret för den lokala skolan och dess utveckling styrs både av kommunen och inifrån den egna skolan. Därför är det inte självklart hur skolcheferna idag jobbar för att främja digital kompetens i skolan. Syftet har därför varit att ta reda på vilka strategier skolcheferna använder sig av för att främja digital kompetens bland lärare och elever i grundskolan, samt påvisa vilka visioner de vill realisera för dagens och morgondagens skola genom ekonomiska satsningar. Metod & material: Kvalitativa intervjuer med sju skolchefer. Resultat: Skolcheferna har insett vikten av att hänga med i den digitala utvecklingen som en förutsättning för att konkurrera med andra skolor. Därför är samtliga skolchefer övervägande positiva av ett införande av digitala verktyg och IT-baserade läromedel i skolan. Den digitala tekniken ses inte som ett självändamål, utan IT är ett instrument för att möjliggöra ökad måluppfyllelse, där de betonar vikten av pedagogernas ansvar att lära eleverna källkritik. Dock hur källkritik effektivt ska läras ut till eleverna har skolcheferna en mindre klar bild av. PIM, »Järntorget«, och investeringar i bärbara datorer och trådlösa nätverk är i dagsläget de viktigaste projekten som skolcheferna har för att försäkra sig om skolorna tillägnar sig digital kompetens. De svårigheter som skolcheferna upplever med att implementera projekten är att lyckas; utifrån de ekonomiska förutsättningarna, minska pedagogernas rädsla, samt ändra inställningen till IT-användandet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/22022
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_22022_1.pdf (1.095Mb)
Date
2010-02-25
Author
Cederbom, Mikael
Keywords
kompetens
media literacy
skolchef
skolutveckling
IT
Series/Report no.
Examensarbete
707
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV