Ett brev, oändliga möjligheter? En studie av börsbolags profilering i VD-breven under hög- respektive lågkonjunktur
Sammanfattning
Titel: Ett brev, oändliga möjligheter? En studie av börsbolags profilering i VD-breven under
hög- respektive lågkonjunktur.
Författare: Sara Alexandersson och Hanna Brage
Handledare: Bengt Johansson
Uppdragsgivare: Solberg
Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för
journalistik och masskommunikation, Göteborgs universitet.
Termin: Höstterminen 2009
Syfte: Att undersöka hur börsbolag profilerar sig i sina VD-brev under högkonjunktur
respektive lågkonjunktur.
Metod och material: Kvalitativ textanalys av fyra börsbolags VD-brev för åren 2006 och
2008.
Huvudresultat: I VD-breven för högkonjunkturen profilerar sig börsbolagen genom att bygga upp förväntningar och inneha ett tydligt avslut där kommande års utsikter berörs.
Under lågkonjunkturen är VD-breven mer bakåtblickande. Sändarna är mer ödmjuka i
högkonjunkturens VD-brev, och både negativa samt positiva handlingar och händelser tas
upp, till skillnad från i lågkonjunktur. Texterna är opersonliga under respektive konjunkturläge, dock trycks det mer på auktoritet då lågkonjunktur råder. Värderingar berörs i
större utsträckning under lågkonjunktur, och VD:n kommer oftare till tals. VD-breven riktas
främst till aktieägare, samt även kunder. Ansvar kommuniceras i olika mån under högrespektive lågkonjunktur, då bolagen skyller på konjunkturen när lågkonjunktur råder, men
tackar ej konjunkturen i högkonjunktur.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2010-02-26Författare
Alexandersson, Sara
Brage, Hanna
Serie/rapportnr.
Examensarbete
710
Språk
swe