Show simple item record

dc.contributor.authorAngwald Brunke, Susanne
dc.date.accessioned2010-03-04T15:13:25Z
dc.date.available2010-03-04T15:13:25Z
dc.date.issued2010-03-04T15:13:25Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/22062
dc.description.abstractHur ska SFI-eleverna snabbast möjligast kunna lära sig svenska? Det är många intresserade av att få veta. Det debatteras frekvent i media och ett flertal forskare studerar svenska som andraspråk i termer av investment (uttrycker elevernas satsning i form av språkinlärning och satsningen påverkas såväl av deras egen insats som av det omgivande samhällets), integration, segregation och social identitet nu. Studiens syfte är att beskriva tre SFI-lärares uppfattningar om vilka faktorer som påverkar SFI-studerandes svenskinlärning. Frågeställningen är följande: Hur ser lärare på språkinlärning, social identitet, investment och integration, samt eventuella samband däremellan? En kvalitativ intervjustudie genomfördes. Tre SFI-lärare anställda på komvux i en medelstor svensk stad har intervjuats. Det teoretiska ramverket för tolkning av materialet är ett försök till hermeneutisk ansats inspirerad av kritisk teori, som möjliggör en interaktiv process mellan intervjumaterial och teori. Analyskategorierna har framkommit då jag har arbetat med intervjumaterialet. Studien pekar på att det finns problem inom SFI-utbildningen med genomströmningshastigheten, integrationen, traumatiseringen, segregationen och elevernas motivation, vilken bl.a. kan vara ett resultat av elevernas bristande kontakt med svenskar. SVA (Svenska som andraspråk)-inlärning påverkas av utbildningsbakgrund, språkkunskaper, hur nära inlärarnas språk ligger målspråket svenska, ålder, investment, motivation, integration och social situation. Lärarna reflekterar inte så mycket över sin egen roll i detta sammanhang utan inriktar sig mer på eleverna och deras problem och positiva och negativa faktorer i samband med inlärningen av SVA. Jag menar att det inte bara åligger eleverna att arbeta hårt utan att det krävs omfattande förändringar inom SFI-utbildningen och av lärarnas attityder, men framför allt stora attitydförändringar i samhället i stort och en förändring av samhället så att invandrarna kan möta fler svenskar för att på detta sätt känna att det finns mening i att lära sig det svenska språket. Eleverna får satsa mer, vilket de kan lättare om omgivningens attityd förändras, så att de trivs i Sverige. Eleverna bör också komma väl förberedda till lektionerna och inse att det krävs omfattande insatser av dem, men även köpa lexikon för att underlätta inlärningen i svenska som andraspråk. Lärarna verkar lägga ner stort engagemang på att språkinlärning ska ske på bästa sätt, men är inte så insatta i termer som investment och social identitet. Social identitet och investment påverkar elevernas språkinlärning i hög grad. Språkinlärning, investment och social identitet är mycket influerade av varandra, något som skolan och SFI skulle kunna dra stor nytta av att studera mer ingående för att undgå dikotomisering.en
dc.language.isosween
dc.subjectIntegrationen
dc.subjectSFI-undervisningen
dc.subjectinvestmenten
dc.title”Jalla Jalla” En undersökning av SFI-lärares syn på social identitet, investment och språkinlärningen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record