dc.description.abstract | Hur ska SFI-eleverna snabbast möjligast kunna lära sig svenska? Det är
många intresserade av att få veta. Det debatteras frekvent i media och ett flertal
forskare studerar svenska som andraspråk i termer av investment (uttrycker
elevernas satsning i form av språkinlärning och satsningen påverkas såväl av
deras egen insats som av det omgivande samhällets), integration, segregation
och social identitet nu.
Studiens syfte är att beskriva tre SFI-lärares uppfattningar om vilka faktorer
som påverkar SFI-studerandes svenskinlärning. Frågeställningen är följande:
Hur ser lärare på språkinlärning, social identitet, investment och integration,
samt eventuella samband däremellan? En kvalitativ intervjustudie genomfördes.
Tre SFI-lärare anställda på komvux i en medelstor svensk stad har intervjuats.
Det teoretiska ramverket för tolkning av materialet är ett försök till
hermeneutisk ansats inspirerad av kritisk teori, som möjliggör en interaktiv
process mellan intervjumaterial och teori. Analyskategorierna har framkommit
då jag har arbetat med intervjumaterialet.
Studien pekar på att det finns problem inom SFI-utbildningen med
genomströmningshastigheten, integrationen, traumatiseringen, segregationen
och elevernas motivation, vilken bl.a. kan vara ett resultat av elevernas bristande
kontakt med svenskar.
SVA (Svenska som andraspråk)-inlärning påverkas av utbildningsbakgrund,
språkkunskaper, hur nära inlärarnas språk ligger målspråket svenska, ålder,
investment, motivation, integration och social situation.
Lärarna reflekterar inte så mycket över sin egen roll i detta sammanhang utan
inriktar sig mer på eleverna och deras problem och positiva och negativa
faktorer i samband med inlärningen av SVA.
Jag menar att det inte bara åligger eleverna att arbeta hårt utan att det krävs
omfattande förändringar inom SFI-utbildningen och av lärarnas attityder, men
framför allt stora attitydförändringar i samhället i stort och en förändring av
samhället så att invandrarna kan möta fler svenskar för att på detta sätt känna att
det finns mening i att lära sig det svenska språket. Eleverna får satsa mer, vilket
de kan lättare om omgivningens attityd förändras, så att de trivs i Sverige.
Eleverna bör också komma väl förberedda till lektionerna och inse att det krävs
omfattande insatser av dem, men även köpa lexikon för att underlätta
inlärningen i svenska som andraspråk.
Lärarna verkar lägga ner stort engagemang på att språkinlärning ska ske på
bästa sätt, men är inte så insatta i termer som investment och social identitet.
Social identitet och investment påverkar elevernas språkinlärning i hög grad.
Språkinlärning, investment och social identitet är mycket influerade av
varandra, något som skolan och SFI skulle kunna dra stor nytta av att studera
mer ingående för att undgå dikotomisering. | en |