• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läs- och skrivsvårigheter, en studie om olika metoder och åtgärder som lärare praktiserar vid läs- och skrivinlärning.

Abstract
Abstract Arbetets titel Läs- och skrivsvårigheter, en studie om olika metoder och åtgärder som lärare praktiserar vid läs- och skrivinlärning. Arbetets art Examensarbete inom det allmänna utbildningsområdet (AUO) 300 Sidantal 39 Författare Linda Jonsson och Maria Niklasson Handledare Erik Andersson Tidpunkt Höstterminen 2005 Nyckelord Läs- och skrivsvårigheter Bakgrund Som studenter vid lärarprogrammet har vi, Linda och Maria, ett allmänt intresse för det ämnet vi valt. Vi anser också att ämnet är av stor vikt för vårt kommande yrke och ämnet är aktuellt i dagens skoldebatter. Vi har följts åt under nästan hela lärarutbildningen och det var under inriktningen svenska för tidigare åldrar som vi uppmärksammade ämnets betydelse i skolan. Vi vill tydliggöra vad som skiljer dyslexi från andra läs- och skrivsvårigheter och därmed öka vår medvetenhet om ämnet, samt få en inblick i hur lärare arbetar metodiskt för att hjälpa elever med svårigheterna. Vi har valt att inrikta oss mot de yngre åldrarna eftersom det oftast är där man upptäcker problemen. Syfte Syftet med vår undersökning är att ta reda på vilka metoder och åtgärder som praktiseras av lärarna, i de tidiga åldrarna, för att förebygga och reparera läs- och skrivsvårigheter i dagens skola. Vi vill undersöka utformningen av vissa läromedel och hur det kan påverka läs- och skrivinlärningen. Material och metod Uppsatsen har material som bygger på tidigare forskning om ämnet. Vi har gjort en empirisk undersökning betående av kvalitativa intervjuer med lärare som arbetar med elever i de tidigare åldrarna samt en undersökning av läromedlens roll för läs- och skrivinlärningen. Slutsatser Lärare som stöter på elever med läs- och skrivsvårigheter bör vara uppmärksamma på bakomliggande orsaker till problemen innan man åtgärdar dem. Det är viktigt att läraren går varsamt framåt och hittar anpassade strategier utifrån varje enskild elevs behov.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/220
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
ht05 2410-001.pdf (273.1Kb)
Date
2005
Author
Jonsson, Linda
Niklasson, Maria
Keywords
Läs- och skrivsvårigheter
Series/Report no.
ht05 2410-001
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV