dc.contributor.author | Jonsson, Linda | |
dc.contributor.author | Niklasson, Maria | |
dc.date.accessioned | 2006-02-07T13:55:05Z | |
dc.date.available | 2006-02-07T13:55:05Z | |
dc.date.issued | 2005 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/220 | |
dc.description.abstract | Abstract
Arbetets titel Läs- och skrivsvårigheter, en studie om olika metoder och åtgärder
som lärare praktiserar vid läs- och skrivinlärning.
Arbetets art Examensarbete inom det allmänna utbildningsområdet (AUO) 300
Sidantal 39
Författare Linda Jonsson och Maria Niklasson
Handledare Erik Andersson
Tidpunkt Höstterminen 2005
Nyckelord Läs- och skrivsvårigheter
Bakgrund
Som studenter vid lärarprogrammet har vi, Linda och Maria, ett allmänt intresse för det ämnet vi
valt. Vi anser också att ämnet är av stor vikt för vårt kommande yrke och ämnet är aktuellt i
dagens skoldebatter. Vi har följts åt under nästan hela lärarutbildningen och det var under
inriktningen svenska för tidigare åldrar som vi uppmärksammade ämnets betydelse i skolan. Vi
vill tydliggöra vad som skiljer dyslexi från andra läs- och skrivsvårigheter och därmed öka vår
medvetenhet om ämnet, samt få en inblick i hur lärare arbetar metodiskt för att hjälpa elever med
svårigheterna. Vi har valt att inrikta oss mot de yngre åldrarna eftersom det oftast är där man
upptäcker problemen.
Syfte
Syftet med vår undersökning är att ta reda på vilka metoder och åtgärder som praktiseras av
lärarna, i de tidiga åldrarna, för att förebygga och reparera läs- och skrivsvårigheter i dagens
skola. Vi vill undersöka utformningen av vissa läromedel och hur det kan påverka läs- och
skrivinlärningen.
Material och metod
Uppsatsen har material som bygger på tidigare forskning om ämnet. Vi har gjort en empirisk
undersökning betående av kvalitativa intervjuer med lärare som arbetar med elever i de tidigare
åldrarna samt en undersökning av läromedlens roll för läs- och skrivinlärningen.
Slutsatser
Lärare som stöter på elever med läs- och skrivsvårigheter bör vara uppmärksamma på
bakomliggande orsaker till problemen innan man åtgärdar dem. Det är viktigt att läraren går
varsamt framåt och hittar anpassade strategier utifrån varje enskild elevs behov. | eng |
dc.format.extent | 279731 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | sv | eng |
dc.publisher | Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning | eng |
dc.relation.ispartofseries | ht05 2410-001 | eng |
dc.subject | Läs- och skrivsvårigheter | eng |
dc.title | Läs- och skrivsvårigheter, en studie om olika metoder och åtgärder som lärare praktiserar vid läs- och skrivinlärning. | eng |
dc.type | Student Paper C | eng |