Visa enkel post

dc.contributor.authorEriksson, Angelica
dc.contributor.authorUlvås, Anna
dc.date.accessioned2010-04-12T12:35:26Z
dc.date.available2010-04-12T12:35:26Z
dc.date.issued2010-04-12T12:35:26Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/22220
dc.description.abstractAtt ta steget från en universitetsvärld till att träda in i en yrkesverksamhet kan upplevas som okänt och den nyutexaminerade sjuksköterskan kan känna av påtagliga skillnader mellan de två kulturerna. Hälso– och sjukvården har idag ett ökat krav på effektivitet som påverkar all sjukvårdspersonal, så även blivande sjuksköterskor. Forskning har visat att just övergången från student till nyutexaminerad sjuksköterska kan vara en plötslig omställning och att upplevelsen att vara ny och oerfaren kan upplevas som chockartad. Frågor om nyutexaminerade sjuksköterskors upplevelser under denna transition är inte fullständigt besvarade och faktorer för att främja processen är inte klart definierade. Syftet med studien var därför att undersöka upplevelser under transitionen från student till nyutexaminerad sjuksköterska samt belysa om befintliga underlättande faktorer finns. Metoden som användes för att undersöka transitionen var en allmän litteraturstudie. Nyutexaminerade sjuksköterskor upplevde svårigheter under sitt första år i yrket. Samtidigt var det en utvecklande period för den nyutexaminerade sjuksköterskan. Resultatet visade att övergången kan beskrivas som ett abrupt inträde i yrkesrollen, ett överväldigande ansvar, arbete i motvind, utslängd på djupt vatten samt en smygande utveckling. Vidare identifierades underlättande faktorer såsom vikten av befintligt stöd, introduktion, handledning, feedback och reflektion. Vårdverksamheten och sjuksköterskeutbildningen har båda en betydelsefull roll för upplevelsen av transitionen. Därför bör båda parter vara medvetna om dess betydelse för den nya sjuksköterskans inträde i sin yrkesroll samt uppmärksamma behov av förändring. De upplevelser och faktorer som har påvisats i föreliggande studie skulle kunna utgöra ett underlag för en utvecklingsplan med syfte att underlätta transitionen från sjuksköterskestudent till yrkesverksam. På längre sikt leder en bra inskolning i yrkesrollen till högre kvalitet på sjuksköterskans omvårdnadsarbete vilket gagnar både enskilda patienter och hälso– och sjukvården i stort.en
dc.language.isosween
dc.subjectsjuksköterskaen
dc.subjectnyutexamineraden
dc.subjectlitteraturstudieen
dc.subjectstudenten
dc.subjectfaktoreren
dc.subjectupplevelseen
dc.subjecttransitionen
dc.titleAtt stå på egna ben – Den nyutexaminerade sjuksköterskans upplevelser under transitionen från student till yrkesverksamen
dc.title.alternativeTo stand on your own – The new graduate nurse’s experiences of transition from student to registered nurseen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post