• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Magisteruppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Magisteruppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Specialpedagogisk handledning i förskolan. En deskriptiv intervjustudie om tio förskollärares upplevelser och erfarenheter av specialpedagogisk handledning i förskolan

Abstract
Syfte Studien är en deskriptiv studie av upplevelser och erfarenheter förskollärare har av specialpedagogisk handledning i förskolan. Frågeställningar • Upplever förskollärarna att den specialpedagogiska handledningen har förändrats över tid? • Har förskollärarna upplevt behov av specialpedagogisk handledning? • Vad upplever förskollärarna att den specialpedagogiska handledningen har handlat om? • Vad upplever förskollärarna att den specialpedagogiska handledningen främst handlar om, enskilda barn eller hela barngruppen? • Upplever förskollärarna att den kunskap som erhålls genom den specialpedagogiska handledningen används i verksamheten? • Vad har förskollärarna för visioner om hur den specialpedagogiska handledningen skulle kunna se ut idealt? Metod: Studien är hermeneutiskt inspirerad i tolkningen av resultatet. Metoden som använts vid insamling av empirin är den kvalitativa halvstrukturerade forskningsintervjun. Teori: Områden som belyses är specialpedagogiska perspektiv och teorier, styrdokument och litteratur samt tidigare forskning kring området handledning. Resultat: Behovet av specialpedagogisk handledning av personal i förskoleverksamheten är idag större än den tillgång som finns till förfogande. Innehållet i handledningen beror ofta på de problem och svårigheter som uppstår kring enskilda barn i verksamheten. I den specialpedagogiska handledningen framgår ofta att det förekommer ett individinriktat synsätt. Med hjälp av specialpedagogisk handledning kan förskollärarna ändra sitt synsätt och därigenom se betydelsen av sitt eget förhållningssätt, där barnet inte blir bärare av problemet. Genomgående framgår det att förskollärarna i studien till en stor del ser den specialpedagogiska handledningen som utvecklande både för sig själva och för verksamheten. De kunskaper som erhålls i den specialpedagogiska handledningen implementeras ofta också i verksamheten. Specialpedagogisk handledning i grupp tillsammans med hela arbetslaget upplevs som mest givande. Avsaknaden av tid till reflektion och uppföljning är hinder som gör att den specialpedagogiska handledningen inte utfaller som förväntat. Förskollärarna har visioner om att den specialpedagogiska handledningen skall vara mer kontinuerlig tillsammans i hela arbetslaget, där reflektion och uppföljning ses som viktiga inslag för utveckling.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/22247
Collections
  • Magisteruppsatser
View/Open
gupea_2077_22247_1.pdf (328.5Kb)
Date
2010-04-19
Author
Alkstrand, Maria
Provén, Monica
Keywords
handledning
förskola
Series/Report no.
Magisteruppsats Specialpedagogiska programmet/SPP 600
HT09-2611-06 Specped
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV