• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kontaktperson sökes. En kvalitativ studie om vänskap i kommunal regi

Abstract
Det är ett stort antal kommuner som inte klarat av sitt ansvar att verkställa samtliga beslut om insatsen kontaktperson enligt Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade. Det är kommunerna som rekryterar kontaktpersoner och de i sin tur utför sitt uppdrag på ideell basis. Uppsatsens huvudsakliga syfte är att undersöka, beskriva och jämföra två föreställningar och studera vilka likheter och skillnader som finns, för att få fram förklaringsmodeller till varför kommunerna inte klarar av att verkställa samtliga beslut. Det som undersökts är, vad kontaktpersonens utbyte är i uppdraget och hur de uppfattar att de genom insatsen skapar delaktighet för brukaren. De två teoretiska perspektiv och det centrala begrepp som stöder uppsatsens syfte och problemformulering är organisationsteori, utbytesteori och delaktighet. Teorierna och det centrala begreppet fungerar också som stöd för analysen och de slutsatser som presenteras i uppsatsens avslutande del. Konklusionerna är att innehållet i besluten har förändrats över tid och att detta har bidragit till att rekryterarna inte hittar rätt person för uppdraget. I uppsatsens analys har det framkommit, för att hitta rätt person behöver rekryterarna precisera sitt budskap vid rekrytering genom att göra en medveten annonsering som har föregåtts av en analys av behovet, som i sin tur utkristalliserar kontaktpersonens egenskaper. I rekryteringannonserna benämns egenskaperna i allmänna ordalag medans kontaktpersonerna ser bakom det allmänna och använder sig av uttryck som är mer personliga för individen och hur de utformar sitt uppdrag. I undersökningen har det framkommit tre olika former av utbyte, att ha kul, att få känna sig behövd och att få en egen personlig utveckling. I uppsatsens analys framläggs det också att kontaktpersonen upplever att de skapar delaktighet för brukaren i samhället. Men att flera av kontaktpersonerna använder ett mer professionellt förhållningssätt i form av att ha ett pedagogiskt syfte i uppdraget.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/22254
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
View/Open
gupea_2077_22254_1.pdf (517.7Kb)
Date
2010-04-19
Author
Johansson, Maria
Hilmersson, Pia
Keywords
Kontaktperson, rekrytering, utbytesteori, delaktighet
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV