• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Magisteruppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Magisteruppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Om man inte får chansen att uttrycka sig, känns det som man inte är värd ett skit". En studie om pedagogers syn på hur estetiska ämnen kan främja lärande och utveckling hos särskoleelever

Abstract
Syfte: Syftet med studien är att ta reda på hur pedagoger på en särskola talar om estetiska ämnens betydelse för att främja lärande och utveckling för eleverna, samt hur detta gestaltar sig i praktiken. Teori: Vi utgår från ett sociokulturellt perspektiv som bl.a. innebär att allt man lär sig sker i samspel med andra människor. Vygotskyij, som är en av förespråkarna för den sociokulturella teorin menar att inlärning sker genom kommunikation och interaktion. Metod: Kvalitativa halvstrukturerade intervjuer med sju pedagoger på den aktuella särskolan. Deltagande observationer enligt mikroetnografisk forskningspraxis. Resultat: Samtliga informanter anser att estetiska ämnen; drama, musik och bild är mycket viktiga i undervisningen på särskolan. De främjar enligt dem lärande och utveckling för eleverna. I praktiken används de estetiska ämnena i olika stor utsträckning. Några informanter använder ofta estetiska ämnen tillsammans med andra ämnen. Andra har avgränsade lektioner med skapande verksamhet. En del anser sig inte behärska de olika teknikerna tillräckligt bra och använder därför inte estetiska ämnen så mycket. Alla informanter talar om målet att ge eleverna en positiv självbild. De flesta anser att det är mycket viktigt att utveckla elevernas förmåga till kommunikation. Pedagogerna har olika syn på målen med estetisk undervisning. I framförallt dramaundervisningen är det tydligt. En del anser att elevernas delaktighet i den skapande processen, inte slutprodukten, är målet. Andra informanter menar att upplevelsen av att stå på scenen i en färdig föreställning är målet. Resultatet relaterat till litteraturgenomgången styrker att de estetiska ämnena bör användas i ett kommunikativt syfte i skolan. Det främjar elevernas inlärning och utveckling.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/22271
Collections
  • Magisteruppsatser
View/Open
gupea_2077_22271_1.pdf (244.0Kb)
Date
2010-04-22
Author
Mälson-Nystedt, Maria
Wahnström, Lisa
Keywords
estetiska ämnen
särskola
kommunikation
lärande
Series/Report no.
Magisteruppsats Specialpedagogiska programmet, Spp 600
HT09-2611-14 Specped
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV