Show simple item record

dc.contributor.authorLindh, Maud
dc.contributor.authorWestlund, Ann-Christine
dc.date.accessioned2010-05-24T11:35:21Z
dc.date.available2010-05-24T11:35:21Z
dc.date.issued2010-05-24T11:35:21Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/22397
dc.description.abstractEtt gott bemötande är viktigt för patientens uppfattning om vården och en viktig del på vägen mot välbefinnande. Bemötande är ett samspel och ett växelspel mellan sjuksköterska och patient som bygger på att sjuksköterskan aktivt träder in i patientens livsrum med inlevelse och kunskap om patientens styrkor och begränsningar bekräftar patienten. Detta för att patienten ska få förbli en unik person. Syftet med denna uppsats var att belysa hur sjuksköterskans arbetsmiljö kan utgöra möjligheter respektive hinder för ett gott bemötande av patienten inom sjukvården. Metoden utgjordes av fokusgruppintervju. En strukturerad intervjumetodik användes. Materialet analyserades utifrån Graneheim och Lundmans modell för innehållsanalys och relaterades till Jean Watsons omvårdnadsteori. Watsons transpersonella teori framhåller växelspelet mellan människa och miljö. I resultatet framträder ett manifest tema - Planering och samarbete ger större utrymme för ett gott bemötande och ett latent tema - Medveten om begränsningar och ambition om att ge ett gott bemötande. Sjuksköterskan måste ges möjlighet till att ge patienten ett gott bemötande. Fokusgruppdeltagarna i studien beskriver en känsla av otillräcklighet som leder till oro och frustration. Organisatoriska förutsättningar, framförhållning, tid, utrustning och ändamålsenliga lokaler ska finnas. Ett bra ledarskap skapar trygghet. Sjuksköterskans insikt om bristande förutsättningar och strävan efter att göra det bästa av situationen skapar möjligheter i vården. Watsons menar att sjuksköterskans värderingar ger dem modet att se möjligheter i existerande förhållanden. Genom fortlöpande reflektion och handledning kan ett professionellt bemötande av patienten kvalitetssäkras. I studien beskrivs att sjuksköterskorna hanterar brist på handledning genom gott samarbete och god kommunikation kollegor emellan. Sjuksköterskorna i fokusgruppen visade på ett professionellt förhållningssätt, hur sjuksköterskan ofta gör sig till patientens talesman, en oerhörd vilja och målmedvetenhet i sin strävan efter att göra gott för patienten och ge denna ett gott bemötande. Sjuksköterskan är en potent resurs hennes kunskap och vilja måste tillvaratas i bemötandet av patienten.en
dc.language.isosween
dc.subjectBarriersen
dc.subjectcontent analysisen
dc.subjectfocus groupsen
dc.subjecthindrancesen
dc.subjectnurseen
dc.subjectnursingen
dc.subjectpatienten
dc.subjectrelationen
dc.subjectmeetingen
dc.subjectwork environmenten
dc.subjectmanagementen
dc.subjectpossibilitiesen
dc.titleSjuksköterskan – för patienten i tiden! Hur sjuksköterskansen
dc.title.alternativeThe Nurse – for Patient; with the Times! How the work environmenten
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record