dc.contributor.author | Lindh, Maud | |
dc.contributor.author | Westlund, Ann-Christine | |
dc.date.accessioned | 2010-05-24T11:35:21Z | |
dc.date.available | 2010-05-24T11:35:21Z | |
dc.date.issued | 2010-05-24T11:35:21Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/22397 | |
dc.description.abstract | Ett gott bemötande är viktigt för patientens uppfattning om vården och en viktig del på vägen
mot välbefinnande. Bemötande är ett samspel och ett växelspel mellan sjuksköterska och
patient som bygger på att sjuksköterskan aktivt träder in i patientens livsrum med inlevelse
och kunskap om patientens styrkor och begränsningar bekräftar patienten. Detta för att
patienten ska få förbli en unik person. Syftet med denna uppsats var att belysa hur
sjuksköterskans arbetsmiljö kan utgöra möjligheter respektive hinder för ett gott bemötande
av patienten inom sjukvården. Metoden utgjordes av fokusgruppintervju. En strukturerad
intervjumetodik användes. Materialet analyserades utifrån Graneheim och Lundmans modell
för innehållsanalys och relaterades till Jean Watsons omvårdnadsteori. Watsons
transpersonella teori framhåller växelspelet mellan människa och miljö. I resultatet framträder
ett manifest tema - Planering och samarbete ger större utrymme för ett gott bemötande och ett
latent tema - Medveten om begränsningar och ambition om att ge ett gott bemötande.
Sjuksköterskan måste ges möjlighet till att ge patienten ett gott bemötande.
Fokusgruppdeltagarna i studien beskriver en känsla av otillräcklighet som leder till oro och
frustration. Organisatoriska förutsättningar, framförhållning, tid, utrustning och
ändamålsenliga lokaler ska finnas. Ett bra ledarskap skapar trygghet. Sjuksköterskans insikt
om bristande förutsättningar och strävan efter att göra det bästa av situationen skapar
möjligheter i vården. Watsons menar att sjuksköterskans värderingar ger dem modet att se
möjligheter i existerande förhållanden. Genom fortlöpande reflektion och handledning kan ett
professionellt bemötande av patienten kvalitetssäkras. I studien beskrivs att sjuksköterskorna
hanterar brist på handledning genom gott samarbete och god kommunikation kollegor
emellan. Sjuksköterskorna i fokusgruppen visade på ett professionellt förhållningssätt, hur
sjuksköterskan ofta gör sig till patientens talesman, en oerhörd vilja och målmedvetenhet i sin
strävan efter att göra gott för patienten och ge denna ett gott bemötande. Sjuksköterskan är en
potent resurs hennes kunskap och vilja måste tillvaratas i bemötandet av patienten. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.subject | Barriers | en |
dc.subject | content analysis | en |
dc.subject | focus groups | en |
dc.subject | hindrances | en |
dc.subject | nurse | en |
dc.subject | nursing | en |
dc.subject | patient | en |
dc.subject | relation | en |
dc.subject | meeting | en |
dc.subject | work environment | en |
dc.subject | management | en |
dc.subject | possibilities | en |
dc.title | Sjuksköterskan – för patienten i tiden! Hur sjuksköterskans | en |
dc.title.alternative | The Nurse – for Patient; with the Times! How the work environment | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa | |
dc.type.degree | Student essay | |