Show simple item record

dc.contributor.authorAndersson, Louise
dc.contributor.authorCarlsson, Linda
dc.date.accessioned2010-05-26T12:57:06Z
dc.date.available2010-05-26T12:57:06Z
dc.date.issued2010-05-26T12:57:06Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/22417
dc.description.abstractBakgrund. Ett stort antal personer drabbas varje år av cancer. Det finns riktlinjer för hur besked om cancer ges, dock saknas empirisk evidens kring patienters behov. Cancerbeskedet kan komma som en chock och skapa en krisreaktion hos patienten då livsvärlden förändras och ett lidande uppstår. Lidandet beskrivs som en ofrånkomlig del i livet, dock finns det onödigt lidande, i form av vårdlidande, som bör undvikas. Viktiga faktorer i sjuksköterskans omsorg om den lidande patienten är att visa medkänsla, kompetens, förtroende, samvete och engagemang samt skapa en vårdande relation. Syfte. Syftet har varit att kartlägga patienters upplevelser, erfarenheter och behov i samband med cancerbesked samt sjuksköterskors upplevelser, erfarenheter och funktion när cancerbesked ges i vården. Metod. Metoden litteraturöversikt användes och genom en systematisk litteratursökning erhölls kvalitativa och kvantitativa artiklar som granskades. Resultat. Patienter värdesätter närvaron av en familjemedlem högt när besked om cancer ges samt att få personligt anpassad information. Förberedelse inför beskedet och tid i olika avseenden var en viktig aspekt för patienterna som också värderar alla former av stöd högt. Resultatet visade även att sjuksköterskor har en viktig funktion i processen när besked ges. Sjuksköterskorna kände frustration när patienterna inte respekterades. Det emotionella stödet var viktigt för sjuksköterskorna och genom närvaro skapades vårdande relationer. Diskussion. Patienter har behov av trygghet, relation och känsla av sammanhang i den kaosartade situation de befinner sig i. Sjuksköterskorna önskar ge god omsorg om patienten och relationen till patienten skulle kunna stärkas genom att sjuksköterskan fick en mer aktiv funktion när besked om cancer ges. Sjuksköterskor visade sig vara en betydande informationskälla för patienten dock önskade sjuksköterskorna ökade kunskaper i kommunikationsförmåga. Slutsats. För att en vårdande relation ska uppnås behövs trygghet, kontinuitet och förtroende vilket sammantaget kan leda till lindrat lidande för patienten.en
dc.language.isosween
dc.subjectCancer diagnosis, disclosure, caring relationship, communication, holistic nursingen
dc.titleNär beskedet är cancer - en litteraturöversikt med fokus på patienters och sjuksköterskors upplevelser och erfarenheter.en
dc.title.alternativeWhen the news is cancer - a literature review with focus on patients´ and nurses´ experiences.en
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record