Show simple item record

dc.contributor.authorAlexandersson, Linda
dc.contributor.authorJohansson, Therese
dc.date.accessioned2010-05-28T08:49:15Z
dc.date.available2010-05-28T08:49:15Z
dc.date.issued2010-05-28T08:49:15Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/22423
dc.description.abstractForskning visar att empowerment ger ett ökat holistiskt välbefinnande. Empowermentredskapet i diabetesvården innebär att sjuksköterskan sätter patienten i centrum och hjälper honom att hitta kunskap och egen motivation. Med detta i grunden har patienten goda förutsättningar att självständigt fatta beslut, föreslå behandlingar, reflektera och utvärdera resultatet av dem tillsammans med sjuksköterskan. Empowermentinriktningen i patientundervisningen genomsyras av en strävan efter en känsla av jämlikhet och respekt, samt en önskan att gemensamt komma fram till problemlösningar. Som beskrivande teori har Orems egenvårdteori använts. Uppsatsen syfte var att genom en litteraturstudie beskriva vilka strategier sjuksköterskan använder i patientundervisning för att uppnå empowerment hos personer med diabetes typ 2. Fokus lades på män och kvinnor, 19-44 år med diagnosen diabetes typ 2. Diabetes typ 2 är en av våra folksjukdomar vars prevalens har ökat i dagens moderna samhälle där snabbmat och en mer passiv livsstil blivit vanligare. Då diagnosen som tidigare kallades ”åldersdiabetes” blir allt vanligare i yngre åldrar, är det viktigt att med ett lyhört, otvunget arbetssätt kunna motivera denna patientgrupp till en hälsosammare livsstil. Litteraturstudien baserades på elva artiklar som söktes fram i databaserna PubMed och Cinahl. Kraven på artiklarna var att de skulle vara jämförbara med svenska förhållanden och publicerade senaste tio åren. I analysfasen av artiklarna framkom huvudtemat ”Sjuksköterskans strategier för att främja empowerment i patientundervisning” och fyra subteman med dess innehåll. I resultatet framgick att om sjuksköterskan såg till personen bakom sjukdomen, visade empati, intresse för patienten som helhet, samt arbetade för att jämlikhet skulle råda i vårdrelationen, spelade det stor roll för hur patientens motivation och självförtroende utvecklades. Empowermentstrategin gynnar egenvården hos patienter med diabetes. Slutsatsen var att en strävan efter empowerment och en delaktig patient, vilket ger ökad KASAM, är det idealiska.en
dc.language.isosween
dc.subjectType 2 diabetes, Diabetes Mellitus, non-insulin dependent, empowerment, motivation, attitude, prevention, patient-education, nursing, education.en
dc.titleVägen mot empowerment. En litteraturstudie om sjuksköterskans empowermentfrämjande strategier i patientundervisning av personer med diabetes typ 2.en
dc.title.alternativeThe road towards empowerment. A literature review on the empowerment promoting strategies of the registered nurse in patient centered education of persons with type 2 diabetes.en
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record