Kreatören som strategisk resurs. En studie av reklambyråers arbetssätt, roller och ekonomistyrning
Abstract
Bakgrund och
problem
Kreativitet blir allt viktigare hos alla företag, inte minst hos de som har
det som sin kärnkompetens. Reklambranschen präglas av många
aktörer, hård konkurrens samt en föränderlig miljö. Reklambyrån
måste dels finna en konkurrenskraftig position på marknaden och
utifrån det anpassa sin styrning.
Syfte Syftet med vår uppsats har varit att undersöka och kartlägga hur
företag inom reklambranschen styr sin verksamhet och sina
kreatörer.
Metod Som utgångspunkt i denna uppsats har vi haft kvalitativa
djupintervjuer på nio reklambyråer. Efter en sammanställning har
detta sedan ställts mot teoretiska ramverk inom olika studieområden.
Resultat och
slutsatser
Vi har kommit fram till att företagets strategi ligger till grund för
mycket av den styrning som appliceras inom organisationen. En
högre grad av standardiserade arbetssätt leder till formella
styrtekniker. Vidare är sammanhållning och företagskultur viktig och
är något som är utmärkande i reklambranschen. Därtill är det viktigt
att de enskilda kreatörerna känner lust och mening med sitt arbete
och därigenom motiveras att prestera.
Förslag till
fortsatta studier
Att se på reklambyråernas arbete utifrån kundens perspektiv. Att
utvärdera den förändrade konkurrenssituationen med hänseende till
webb, sociala medier och konsultföretagens inträde inom
reklambranschen. Att sätta olika byråers positioner och strategier på
marknaden i relation till graden av lönsamhet.
Nyckelord Kreativitet, reklam, reklambranschen, styrning, ekonomistyrning,
resursbaserad styrning, formell styrning, informell styrning, kultur,
kulturstyrning, kunskapsföretag, konkurrenskraft, kärnkompetens.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2010-05-28Author
Ekström, Charlotte
Sundberg, Frida
Series/Report no.
Ekonomistyrning
09-10-55M
Language
swe