• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kreatören som strategisk resurs. En studie av reklambyråers arbetssätt, roller och ekonomistyrning

Sammanfattning
Bakgrund och problem Kreativitet blir allt viktigare hos alla företag, inte minst hos de som har det som sin kärnkompetens. Reklambranschen präglas av många aktörer, hård konkurrens samt en föränderlig miljö. Reklambyrån måste dels finna en konkurrenskraftig position på marknaden och utifrån det anpassa sin styrning. Syfte Syftet med vår uppsats har varit att undersöka och kartlägga hur företag inom reklambranschen styr sin verksamhet och sina kreatörer. Metod Som utgångspunkt i denna uppsats har vi haft kvalitativa djupintervjuer på nio reklambyråer. Efter en sammanställning har detta sedan ställts mot teoretiska ramverk inom olika studieområden. Resultat och slutsatser Vi har kommit fram till att företagets strategi ligger till grund för mycket av den styrning som appliceras inom organisationen. En högre grad av standardiserade arbetssätt leder till formella styrtekniker. Vidare är sammanhållning och företagskultur viktig och är något som är utmärkande i reklambranschen. Därtill är det viktigt att de enskilda kreatörerna känner lust och mening med sitt arbete och därigenom motiveras att prestera. Förslag till fortsatta studier Att se på reklambyråernas arbete utifrån kundens perspektiv. Att utvärdera den förändrade konkurrenssituationen med hänseende till webb, sociala medier och konsultföretagens inträde inom reklambranschen. Att sätta olika byråers positioner och strategier på marknaden i relation till graden av lönsamhet. Nyckelord Kreativitet, reklam, reklambranschen, styrning, ekonomistyrning, resursbaserad styrning, formell styrning, informell styrning, kultur, kulturstyrning, kunskapsföretag, konkurrenskraft, kärnkompetens.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/22432
Samlingar
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_22432_1.pdf (1.593Mb)
Datum
2010-05-28
Författare
Ekström, Charlotte
Sundberg, Frida
Serie/rapportnr.
Ekonomistyrning
09-10-55M
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV