Sjukvårdspersonalens attityder mot personer med fetma - och dess konsekvenser
Abstract
Introduktion: I litteraturen framkom det att fetma är en allt vanligare sjukdom i världen. Personer
med fetma upplevde sig ofta vara isolerade från samhället och tenderade att bli skuldbelagda för sitt
hälsotillstånd. Trots att lagar, kompetensbeskrivningar och etiska koder finns för sjukvårdspersonal
att arbeta efter, stötte vi under vår utbildning på negativa attityder och diskriminering mot patienter
med fetma från sjukvårdspersonal. Syfte: Att undersöka om sjukvårdspersonal hade negativa
attityder mot patienter med fetma, vilka attityderna var samt vilka konsekvenser de fick för
patienten och vårdmötet. Metod: En litteraturöversikt gjordes genom systematiska datasökningar
och granskningar av vetenskapliga artiklar. Artiklarna sökta i databaserna PubMed och Cinahl var
både kvantitativa och kvalitativa och inkluderade både patienternas och sjukvårdspersonalens
perspektiv. Resultat: Granskningen av de vetenskapliga artiklarna resulterade i tre huvudkategorier:
Attityder hos sjukvårdspersonal, arbetet med fetma och patientens upplevelse av vårdmötet. Det
framkom att negativa attityder mot patienter med fetma förekom i stor utsträckning hos
sjukvårdspersonal. Attityderna var dessutom olika starka beroende på personalens eget BMI‐värde,
samt graden av fetma hos patienten. Negativa attityder sågs också skapa hinder för vårdmötet och
problemet med bristande kommunikation och respekt mellan sjukvårdspersonal och patient var
genomgående. Patienterna kände sig ofta avvisade och upplevde att de inte fick tillräckligt mycket
stöd från sjukvårdspersonalen. Diskussion: De negativa attityderna hos sjukvårdspersonalen
gentemot patienten med fetma medförde att personalen bröt mot hälso‐ och sjukvårdslagens,
kompetensbeskrivningens och den etiska kodens föreskrifter. Attityderna utgjorde också en stor risk
för att patienten och personalen skulle sträva mot olika mål. Det oprofessionella beteendet hos
sjukvårdspersonalen gjorde därför att en förändring är nödvändig för att rädda det framtida
vårdmötet!
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2010-06-11Author
Grönberg, Eva-Karin
Lorén, Cecilia
Language
swe