Svenska som andraspråk och svenska - En jämförande studie av ämnena
Abstract
Uppsatsen består av en jämförelse mellan ämnena svenska som
andraspråk (SVA) och svenska. I jämförelsen ställs styrdokument och
läroböcker emot varandra samt att lärare i båda ämnena uttalar sig kring
dem. Syftet är att se vad som förenar och skiljer ämnena åt, att
undersöka varför det finns två ämnen samt att se hur en framtid kan se
ut för ämnena. Litteraturgenomgången rör ämnenas historia och
praktiska upplägg. Ett avsnitt handlar om att befinna sig på nästan
infödd nivå och vad som utmärker den. I uppsatsen belyses även hur det
kan vara att vara flerspråkig i den svenska skolan och hur
undervisningen kan se ut i SVA. Innan styrdokumenten analyseras
kommer även ett avsnitt om attityderna till SVA, vilka ofta är negativa
från dem som inte läser ämnet medan de som gör det uppskattar det.
Materialet är empiriskt och undersökningen består av fyra intervjuer
med lärare i svenska och SVA. Lärarna arbetar på tre olika skolor i tre
olika städer. Resultatet visar att både liknande och skilda meningar om
ämnena. De flesta är överens om att ämnena bygger på samma upplägg,
liknande teman och att eleverna strävar efter samma mål. Meningarna
går isär när det handlar om varför det finns två ämnen och vem som ska
läsa vilket ämne. I fråga om ämnets framtid har lärarna också olika
tankar då några är nöjda med ämnet som det ser ut idag, medan några
kan se hur ämnet kan förbättras.
Läroböckerna som tas upp och analyseras i uppsatsen är fyra stycken
och de har alla en unik stil, vilket gör dem något svåra att jämföra. Dock
syns en mer omfattande grammatikdel i SVA-böckerna samt att de har
övning i uttal, vilket inte svenskböckerna har. I övrigt tar alla böckerna
upp texter som kan passa båda ämnena och har också övningar som kan
gå över ämnesgränserna.
Som det ser ut idag är SVA både ett hinder i intergeringen av de
flerspråkiga eleverna samtidigt som det är en hjälp från segregering.
SVA låter dels eleverna utveckla sitt språk för att komma in i samhället
bättre och dels separeras de ifrån övriga elever. I framtiden kan ämnena
utvecklas till att gå närmare varandra och eventuellt integreras helt så att
SVA som eget ämne försvinner. Skolan kan också utnyttja
lärarresurserna bättre så att både svensklärare och SVA-lärare arbetar
tillsammans med klassen. Ämnena kan även fortsätta vara uppdelade i
två, med språkligt sett en svagare och en starkare grupp oavsett om man
är flerspråkig eller har svenska som modersmål.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2010-06-24Author
Glamheden, Elin
Keywords
svenska som andraspråk
svenska
läromedel
Language
swe