dc.contributor.author | Bergquist, Sylwia | |
dc.date.accessioned | 2010-06-30T11:03:50Z | |
dc.date.available | 2010-06-30T11:03:50Z | |
dc.date.issued | 2010-06-30 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/22744 | |
dc.description.abstract | Hos vissa elever i den svenska skolan riskerar kodväxling att uppfattas som tecken på bristfällig språklig kunskap. Flerspråkiga och kodväxlande inlärare anses vara de elever som presterar sämre i skolan. Tidigare forskning på området förklarar begreppet kodväxling och orsaker till dess förekomst, ägnar uppmärksamhet åt studier som visar att vissa elevgrupper med kultur olik den svenska kulturen klarar sig sämre i skolan än de svenska eleverna samt understryker flerspråkiga elevers identitetskonstruktion som en bakomliggande faktor. Denna uppsats undersöker hur flerspråkiga elever kodväxlar och varför de gör det samt fokuserar invandrarelevernas skolprestationer, identitet och självbild. Ett övergripande syfte är att nå en större förståelse för de flerspråkiga elever som kodväxlar i skolan för att kunna erbjuda dem framgångsrik undervisning.
Då studiens syfte är att nå ett stort antal informanter genomförs en kvantitativ studie i form av enkätformulär. 113 flerspråkiga elever från två olika högstadieskolor i Göteborg har deltagit i enkätundersökningen. Den teoretiska tolkningsramen som prövas i analys av materialet är en hermeneutisk ansats som varnar forskaren för att vara för subjektiv i tolkningen av materialet.
Studiens resultat pekar på att de flesta eleverna på båda skolorna kodväxlar på ett omedvetet sätt. Eleverna svarar också att de växlar mellan språk i hög grad därför att de inte vill att andra ska höra det de vill säga eller därför att de är stolta över språk de vill använda i samtal med andra. Dock kodväxlar de inte lika ofta för att skryta om språk som andra inte kan tala eller för att de inte kan säga allting på svenska. Beträffande kodväxlingens frekvens och plats visar undersökningen att majoriteten av eleverna kodväxlar med sina familjer i minst ett samtal varje dag, vilket tyder på att kodväxling blir ett fenomen som förekommer mest hemma. När det gäller elevernas skolprestationer är antalet språk som eleverna har med sig i bagaget och växlar emellan redan en skolframgång. Deras goda studieresultat i några grundläggande ämnen pekar på att de presterar bra i skolan. Studien visar även att de flesta undersökta eleverna uppfattar sig själva mer som representanter för sina hemländer än för Sverige. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Kodväxling | sv |
dc.subject | skolprestationer | sv |
dc.subject | identitet | sv |
dc.title | ”Allt rullar på med mina språk och i skolan” – en studie om kodväxling, kodväxlande elevers skolprestationer och identitet | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Swedish | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket | swe |
dc.type.degree | Student essay | |