Visa enkel post

dc.contributor.authorBrynielsson, Isac
dc.contributor.authorRogbrant, Karl
dc.date.accessioned2010-06-30T12:05:43Z
dc.date.available2010-06-30T12:05:43Z
dc.date.issued2010-06-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/22746
dc.description.abstractDen globala bilindustrin har under de senaste decennierna genomgått betydande förändringar, vilket skapat ett allt hårdare marknadsklimat. Detta har medfört att strategisk positionering i synnerhet blivit allt viktigare för aktörerna på marknaden. Försäljningen av Volvo Car Corporation och Saab Automobile till Ford Motor Company samt General Motors under 1990-talet ansågs därför som en nödvändig åtgärd för att säkerställa Saabs och Volvos fortlevnad. Perioden under amerikansk ägande har emellertid visat sig tuff och knappt ett decennium senare stod bilindustrin för sin kanske största utmaning någonsin i sviterna av en extrem global lågkonjunktur. General Motor och Ford Motor Company drabbades hårt, vilket ledde till att det inte längre ansågs ekonomiskt hållbart att behålla förlusttyngda bilmärken som Saab och Volvo. Lösningen innebar en försäljning av Saab Automobile från General Motor till holländska Spyker Cars, samtidigt som kinesiska Geely Automobile förvärvade Volvo Car Corporation. Utifrån ovanstående problematik är syftet med uppsatsen att kartlägga strategiska förändringar inom svensk personbilindustri samt undersöka hur Saab respektive Volvos strategiska position förändrats under perioden av amerikanskt ägande. Vidare ämnar uppsatsen prognostisera svensk bilindustris framtida utveckling. Studien bygger på en kvalitativ studie som utgörs av en explorativ och deskriptiv forskningsansats. Empiriskt material har dels samlats i form sekundär information så som avhandlingar och tidningsartiklar rörande ämnet, dels genom djupgående intervjuer med väl insatta fordonsanalytiker. Resultatet från studien visar att Volvo och Saab under 1970-talet till och med dagens datum i allt större grad har kommit att positionera sig inom premiumsegmentet. Under tiden av amerikanskt ägande kom dessa tendenser att bli allt mer påtagliga till följd av att mer premiumrelaterade attribut inkluderades i företagens position. Resultatet indikerar på att Saab Automobiles haft svårigheter att realisera företagets premiumambitioner tillföljd av bristande investeringar. Volvo Car Corporation har emellertid inte riktigt uppnått företagets premium inriktning tillföljd av företagets fragmenterade identitet. Vidare visar studien på att Volvo och Saabs framtida position till stor grad är beroende av hur Spyker Cars och Geely väljer att integrera bilproducenterna. Omvärldens komplexa och förändrliga karaktär medför emellertid svårigheter att bedöma vart den svenska bilindustrin i framtiden är på väg.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningsv
dc.relation.ispartofseries09-10-111Msv
dc.titleOracular Spectacular - En studie av svensk bilindustris utveckling och framtida positionsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post