Kvalitetssäkring i konsultprojekt - En studie av Cowi Management AB
Abstract
Bakgrund
En projektledare vill kunna garantera sin kund kvalité i projektet från start till slut. När ett
projekt bedrivs i en matrisorganisation uppstår ofta konflikter mellan projektledaren och
linjechefen. Detta gör det i många fall svårt för projektledaren att kunna garantera kunden
kvalité genom hela projektflödet. Då denna problematik är återkommande och knuten till
organisationens utformande är det relevant att se till vilka följdproblem som uppstår samt hur
ett konsultbolag kan arbeta för att undvika dessa.
Syfte
Rapporten syftar till att beskriva de faktorer som kan riskera kvalitén i ett konsultprojekt.
Genom att studera Cowi Management AB vill vi belysa de problem en projektorganisation har
i att kunna kvalitetssäkra hela projektförloppet. För att undersöka var problem uppstår i
organisationen kommer vi att titta på kvalitetsansvar samt olika medarbetares syn på detta.
Metod
Vår studie är en fallstudie av beskrivande karaktär. Vår primära datainsamling bestod av
respondentintervjuver utförda genom ett systematiskt urval av respondenter. Intervjuerna
utfördes på Cowi Management AB och till vår hjälp användes en intervjuguide utformad
utifrån vår teoretiska referensram.
Slutsats
De problem och skillnader i ansvarssyn som belyses i vår studie kan alla hänföras till tre
återkommande punkter; projektomfattning, ledarskap samt organisationstillhörighet.
För att kunna kvalitetssäkra projekt krävs en mer enhetlig linje på organisationsnivå än vad vi
såg fanns idag. Situationsanpassade rutinbeskrivningar, tydliga rollbeskrivningar samt en
starkare implementering i organisationen krävs för uppnå detta.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2010-07-02Author
Dagson, Anna
Sandberg, Emelie
Keywords
Konsultbolag, Kvalité, Matrisorganisation, Kompetens samt Resurser
Series/Report no.
Industriell och finansiell ekonomi
09/10:45
Language
swe