• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kvalitetssäkring i konsultprojekt - En studie av Cowi Management AB

Sammanfattning
Bakgrund En projektledare vill kunna garantera sin kund kvalité i projektet från start till slut. När ett projekt bedrivs i en matrisorganisation uppstår ofta konflikter mellan projektledaren och linjechefen. Detta gör det i många fall svårt för projektledaren att kunna garantera kunden kvalité genom hela projektflödet. Då denna problematik är återkommande och knuten till organisationens utformande är det relevant att se till vilka följdproblem som uppstår samt hur ett konsultbolag kan arbeta för att undvika dessa. Syfte Rapporten syftar till att beskriva de faktorer som kan riskera kvalitén i ett konsultprojekt. Genom att studera Cowi Management AB vill vi belysa de problem en projektorganisation har i att kunna kvalitetssäkra hela projektförloppet. För att undersöka var problem uppstår i organisationen kommer vi att titta på kvalitetsansvar samt olika medarbetares syn på detta. Metod Vår studie är en fallstudie av beskrivande karaktär. Vår primära datainsamling bestod av respondentintervjuver utförda genom ett systematiskt urval av respondenter. Intervjuerna utfördes på Cowi Management AB och till vår hjälp användes en intervjuguide utformad utifrån vår teoretiska referensram. Slutsats De problem och skillnader i ansvarssyn som belyses i vår studie kan alla hänföras till tre återkommande punkter; projektomfattning, ledarskap samt organisationstillhörighet. För att kunna kvalitetssäkra projekt krävs en mer enhetlig linje på organisationsnivå än vad vi såg fanns idag. Situationsanpassade rutinbeskrivningar, tydliga rollbeskrivningar samt en starkare implementering i organisationen krävs för uppnå detta.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/22770
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_22770_1.pdf (565.3Kb)
Datum
2010-07-02
Författare
Dagson, Anna
Sandberg, Emelie
Nyckelord
Konsultbolag, Kvalité, Matrisorganisation, Kompetens samt Resurser
Serie/rapportnr.
Industriell och finansiell ekonomi
09/10:45
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV