• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Magisteruppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Magisteruppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Inkludering av elever i behov av särskilt stöd i skolan - en jämförelse mellan olika pedagogers inställning

Abstract
Syfte: Det huvudsakliga syftet med denna studie var att göra en jämförelse mellan olika kate-gorier av pedagoger i deras inställning till att inkludera elever i behov av särskilt stöd i ele-vens ordinarie grupp. Jämförelser gjordes vad det gäller kön, yrke, ålder, stadietillhörighet, yrkeserfarenhet och ämnesinriktning. Teori: Undersökningen, som är kvantitativ med kvalitativa inslag, antar en positivistisk ton med inslag av hermeneutik. Metod: Studien genomfördes som en enkätundersökning och kompletterades med informella intervjuer. Den metodologiska ansatsen har drag av det abduktiva, det vill säga med en ut-gångspunkt i såväl verklighet som teori. Resultat: Genom studien framkom vissa skillnader mellan könen, där män verkade ha en nå-got mer positiv inställning till inkludering av elever i behov av särskilt stöd. Vidare fanns en tendens till att förskollärare/fritidspedagoger var mer positiva i sin inställning än lärare. Spe-ciallärarnas uppfattning överensstämde ganska väl med förskollärare/fritidspedagoger. Peda-gogens ålder verkade inte påverka inställningen till inkludering i någon högre grad, då såväl de äldsta som yngsta ålderskategorierna av pedagoger ställde sig positiva. En stor del av pe-dagogerna i undersökningen ansåg att det socialt är bra för eleven att få undervisning i sin ordinarie grupp, men samtidigt att det finns risk för att känna sig exkluderad i klassen. I jäm-förelsen mellan pedagoger med olika stadietillhörighet, yrkeserfarenhet och ämnesinriktning var inställningen mycket lika. Möjligen kunde man ana att lärare i år F-3 var de som var minst positiva vid jämförelse mellan stadier. Totalt sett hade pedagogerna en positiv inställning till inkludering, men visade samtidigt en öppenhet för specialundervisning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/22783
Collections
  • Magisteruppsatser
View/Open
gupea_2077_22783_1.pdf (340.4Kb)
Date
2010-07-05
Author
Sernefalk Johansson, Eva
Keywords
inkludering
integrering
elever i behov av särskilt stöd
Series/Report no.
Magisteruppsats Specialpedagogiska programmet, 90 hp
VT10-2611-05 Specped
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV