Show simple item record

dc.contributor.authorLeierth, Mirja
dc.date.accessioned2010-07-07T12:44:18Z
dc.date.available2010-07-07T12:44:18Z
dc.date.issued2010-07-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/22851
dc.description.abstractUnder 2009 hade jag uppehåll från keramiken och fotade och tecknade mest och när jag bestämde mig för att slutföra min utbildning på HDK hade jag egentligen inte så stor lust att arbeta i lera längre. Jag ville få ett avslut och en examen men kände att jag var på väg mot andra material. Nu under arbetets gång har jag ändå kommit till insikt att jag kan vara keramiker och konst- Materialstudier 1. Gjuten i porslin, bränd i 1060gr. 2. Gjuten i porslin, bränd i 1280gr. 3. Gjuten i porslin, oslipad, obränd. 4. Gjuten i porslin, penselglaserad med vit pärlglasyr, bränd till 1060gr. 6. Gjuten i porslin dopp-glaserad i vit pärlglasyr, bränd till 1060gr. 7. Gjord i tryckform i lergods, glaserad i vit pärlglasyr, bränd till 1060gr. 8. Gjord i tryckform i lergods, skröjbränd. 9. Handformad i porslin med papper i, skröjbränd. 10. Samma som 9 men utan papper. 11. Samma som 9 fast utan papper samt bränd till 1280gr. 12. Samma som 11 men med vit och rosafärgad sprayfärg. 13. Samma som 11 fast med kopparfärgad sprayfärg. 14. Samma som 11 fast med guldfärgad sprayfärg. 15. Handformad i porslin med papper, bränd till 1280gr. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 34 hantverkare även om jag vill orientera mig i andra material och kontexter än det keramiska. Under min utbildning på HDK har jag många gånger blivit irriterad på hur konservativt det keramiska konsthantverket är. Ibland har jag inte velat kalla mig keramiker eller konsthantverkare, eftersom jag inte känt att jag har passat in i den normen. När jag började med examensarbetet ville jag, som jag då uttryckte mig, jobba idébaserat. Jag kan nu se att jag inte visste riktigt vad det betydde och det är något som jag har fått en större förståelse för under projektets gång. För mig så var det att arbeta utifrån en idé eller ett koncept, men hur och vad det var som var viktigt i arbetet kunde jag inte se. Jag har länge varit intresserad av konceptuell konst utan att riktigt förstå vad det har varit och ännu mindre kunnat relatera till den utifrån min konsthantverksbakgrund. Under de år jag har arbetat med lera som mitt främsta material har jag ofta känt att jag inte har kunnat passa in i rollen som keramiker eller konsthantverkare. Jag har inte känt mig som jag har uppfattat att de flesta andra keramiker gör. Att de endast vill jobba i lera och inga andra material och att det estetiska uttrycket är det absolut viktigaste. Men jag har inte förens nu under mitt examensarbete insett att för mig så är idén, tankarna eller konceptet ibland det viktigaste och att jag länge har känt mig otillräcklig eftersom detta skapat en diskrepans där jag inte har kunnat urskilja på vilket sätt jag skall jobba. Att jobba konceptuellt med konsthantverk kan kännas som en paradox eftersom materialet i konceptuell konst oftast är underordnat idéerna. I konsthantverket å andra sidan är materialet och det estetiska uttrycket hos de objekt man skapar det viktiga. Eller att det är fysiska föremål åtminstonde. Men hur förhåller sig konceptuella konstnärer till det estetiska uttrycket? Fördelen med att vara konsthantverkare är att jag kan behärska ett material men nackdelen är att jag känner mig låst av den kontext jag uppfattar att jag förväntas jobba i.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKHK Keramikkonst 2010sv
dc.titleEn riktig pärlasv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokFineArt
dc.type.uppsokC
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/HDK - Högskolan för design och konsthantverkswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/HDK - School of Design and Craftseng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record