Det är väl bara att åka hem!
Abstract
Expatriering är när en organisation tillfälligt placerar en medarbetare utomlands. Benämningen på medarbetaren under detta utlandsuppdrag är expatriat. Ett kritiskt moment vid expatriering är expatriatens anpassning till det nya värdlandet. Detta moment finns mycket forskning och studier kring och organisationen lägger ofta mycket resurser på denna anpassning. Ett annat kritiskt moment är repatrieringen vilket är benämningen för den process då expatriaten skall återanpassas till hemorganisationen och hemlandet. Denna process finns det inte lika mycket forskning om och studier kring och organisationer åsidosätter ofta denna process.
Genom en kvantitativ studie undersöktes upplevelser och förväntningar hos expatriater och repatriater på SKF Göteborg. Den kvantitativa studien bestod av en enkätundersökning som besvarades av 61 expatriater och repatriater som vid undersökningstillfället var anställda av SKF Göteborg.
Studien undersöker hur graden av stöd från hemorganisationen påverkar hur expatriatens förväntningar uppfylls vid repatrieringen. Vidare undersöks hur aktiviteter från hemorganisationen så som mentorskap, kontakt och karriärplanering påverkar repatrieringsprocessen.
I detta arbete presenteras de svar respondenterna givit på enkätfrågorna samt en analys av dessa svar. Därefter presenteras jämförelser av samband i svaren i statistikprogrammet SPSS. Följt av en avslutande diskussion och rekommendationer för utveckling av repatrieringsprocessen till HR-avdelningen på SKF Göteborg.
Resultatet som framkommit av studien är att när organisationen har bidragit med stöd till expatriaten har detta uppskattas, genom att erbjuda mer stödjande aktiveter skulle expatriering- och repatrieringsprocessen därför kunna förbättras.
Degree
Student essay
Publisher
Göteborgs universitet
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Celik, Håkan
Ryberg, Nils
Keywords
förväntningar
SPSS
Expatriering
repatriering
mentorskap
Publication type
other
Language
swe