Talangjakten - en studie av hur företag kommunicerar för att attrahera rätt medarbetare
Sammanfattning
Titel: Talangjakten – en studie av hur företag kommunicerar för att attrahera rätt medarbetare
Författare: Elin Magnusson och Victoria Malmberg
Kurs: Examensarbete i medie och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet
Termin: Vårterminen 2010
Handledare: Magnus Fredriksson
Sidantal: 55 inklusive bilaga
Syfte: Syftet med undersökningen är att se hur företag kommunicerar sin arbetsgivarprofil för att attrahera de rätta medarbetarna
Metod: Kvalitativa samtalsintervjuer
Material: Nio samtalsintervjuer med företag som rekryterar personal inom IT och teknik.
Huvudresultat: I dagens kunskaps och kompetenssamhälle har jakten på rätt medarbetare blivit allt mer aktuell. Människan är idag företagens viktigaste resurs. Vårt resultat är pågrund av vårt ringa urval inte generaliserbart men vi kan se tendenser till att stora och små företag arbetar på liknande sätt i sin kommunikationsprocess i rekryteringssammanhang. Nätverkandet ses som den effektivaste kanalen till rätt medarbetare. Majoriteten av företagen arbetar aktivt mot studenter trots att de inte är deras primära målgrupp. Man arbetar långsiktigt och i expressivt syfte. Det gäller att ständigt synas och att arbeta aktivt i jakten på talangerna.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2010-08-04Författare
Magnusson, Elin
Malmberg, Victoria
Serie/rapportnr.
Examensarbete
715
Språk
swe