• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ett nytt system ställer till problem en studie av Göteborgs Postens rapportering kring Västtrafiks nya betalsystem

Abstract
Titel: Ett nytt system ställer till problem en studie av Göteborgs Postens rapportering kring Västtrafiks nya betalsystem Författare: Jenny Björkman & Josefin Lantz Kurs: Examensarbete i Medie och kommunikationsvetenskap vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs Universitet Termin: Vårterminen 2010 Handledare: Britt Börjesson Uppdragsgivare:Västtrafik Kontaktperson: Pressinformatör Ingela Schönning Sidantal:49 sidor, exklusive bilagor Syfte: Syftet för studien är att undersöka hur Göteborgs Posten skildrat Västtrafiks nya betalsystem under perioden 18 maj 2009 till 31 januari 2010. Metod: En kvantitativ kartläggning och en kvalitativ textanalys Material: Det material Göteborgs Posten publicerat rörande Västtrafiks nya betalsystem under perioden 18 maj till 31 januari, vilket är totalt 110 artiklar. För den kvalitativa textanalysen används 17 utvaldanyhetsartiklar. Huvudresultat: Studien visar att de enskilda nyhetsartiklarna inte har gått utanför ramarna för en rimlig bevakning. Om man dock ser till den totala rapporteringens helhet, har Västtrafik blivit missgynnat. Detta eftersom Göteborgs Posten grundat flera artiklar på den negativa kritiken som råder på insändarsidor och Internetforum,i kombination med att resenärernas perspektiv nästan alltid varit det ledande. Journalisterna som skrivit nyhetsartiklarna presenterar dock ofta en rättvis, informerande och granskande skildring av händelsen. Problemet uppstår istället i rubriksättningen, här sätts tonen för hela artikeln. Oavsett om alla parter kommer till tals och informationen verkar relevant, så är tonen alltså redan satt. Det som inte överensstämmer med tonen upplevs istället som ett försök till försvar, vilken ofta är den position Västtrafik hamnar i.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/23042
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_23042_1.pdf (12.21Mb)
Date
2010-08-04
Author
Björkman, Jenny
Lantz, Josefin
Series/Report no.
Examensarbete
725
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV