Ett nytt system ställer till problem en studie av Göteborgs Postens rapportering kring Västtrafiks nya betalsystem
Abstract
Titel:
Ett nytt system ställer till problem en studie av Göteborgs Postens rapportering kring Västtrafiks nya betalsystem
Författare:
Jenny Björkman & Josefin Lantz
Kurs:
Examensarbete i Medie och kommunikationsvetenskap vid
institutionen för journalistik, medier och kommunikation,
Göteborgs Universitet
Termin:
Vårterminen 2010
Handledare:
Britt Börjesson
Uppdragsgivare:Västtrafik
Kontaktperson: Pressinformatör Ingela Schönning
Sidantal:49 sidor, exklusive bilagor
Syfte:
Syftet för studien är att undersöka hur Göteborgs Posten skildrat Västtrafiks nya betalsystem under perioden 18 maj 2009
till 31 januari 2010.
Metod:
En kvantitativ kartläggning och en kvalitativ textanalys
Material:
Det material Göteborgs Posten publicerat
rörande Västtrafiks nya betalsystem under perioden 18 maj till 31 januari, vilket är totalt 110 artiklar. För den kvalitativa textanalysen används 17 utvaldanyhetsartiklar.
Huvudresultat:
Studien visar att de enskilda nyhetsartiklarna inte har gått utanför ramarna för en rimlig bevakning. Om man dock ser till den totala rapporteringens helhet, har Västtrafik
blivit missgynnat. Detta eftersom Göteborgs Posten grundat flera artiklar på den negativa kritiken som råder på insändarsidor och Internetforum,i kombination med att resenärernas perspektiv nästan alltid varit det ledande. Journalisterna som skrivit nyhetsartiklarna presenterar dock ofta en rättvis, informerande och granskande skildring av händelsen.
Problemet uppstår istället i rubriksättningen, här sätts tonen för hela artikeln. Oavsett om alla parter kommer till tals och informationen verkar relevant, så är tonen alltså redan satt. Det som inte överensstämmer med tonen upplevs istället som ett försök till försvar, vilken ofta är den position Västtrafik hamnar i.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010-08-04Author
Björkman, Jenny
Lantz, Josefin
Series/Report no.
Examensarbete
725
Language
swe